Dace Ozola
Foto: Marina Dulepina
Kā vienmēr janvārī paralēli Maison&Objet bija sarīkota arī mūsdienu dekora izstāde Paris Deco Off – viena no šāgada interesantākajām ekspozīcijām. Taisnību sakot, diez vai Deco Off vispār var nosaukt par izstādi: nav taču nedz izstāžu zāļu, nedz ierasto stendu. Drīzāk tā ir vienmērīga profesionāļu un publikas “plūsma” no viena ievērojama audumu tirgotāja šova uz nākamo un tā tālāk. Reizēm tā pārvērtās pat par īstu krosu: daudzi gribēja paspēt itin visur, lai iepazītos ar jaunumiem, atkārtotiem izdevumiem, tendencēm.
Izcelt galveno no tā visa bija diezgan viegli. Tātad pats galvenais ir “sākotne – daba”. Daudzi dizaineri un ražotāji, gluži kā sarunājuši, ar dabisku materiālu un roku darba palīdzību slavināja Dabisko Skaistumu.
Vēl viena acīmredzama tendence bija etnika. To visā tās daiļumā un daudzveidībā pārstāvēja vairums fabriku. Spalvas, pērlīšu izšuvumi, brīnišķīgi ornamenti un terakotas nokrāsas bija diezgan bieži sastopamas. Protams, netrūka arī digitālās drukas un sarežģītu krāsu un faktūru savienojumu…
Tropi
Džungļu tematika joprojām ir aktuāla. Tropu augi, neredzēti skaisti tauriņi (Harlequin), palmu lapas (Pierre Frey, Manuel Canovas) gan uz tekstila, gan tapetēm. Viss izpildīts sulīgos, dažkārt mazliet izpūdušos, it kā pēc tropiskā lietus valgos toņos.
Putni
Arī par to trūkumu šāgada Paris Deco Off nevarētu sūdzēties. Turklāt daži putni it kā tīšām spēlēja paslēpes starp zariem un puķēm (Little Greene, Dedar), daži – kā, piemēram, graciozie flamingi – ļāva sevi aplūkot no visām pusēm (Arte), bet citi vispār palika gandrīz vai neredzami, tā ka apbrīnotājiem atlika priecāties vien par to spalvām.
Puķes
Dabas tematu aktīvi atbalstīja puķes. Dažas bija ietinušās vieglā dūmakā, atgādinot maigu akvareli (Sanderson), citas koši ziedēja uz sienām, spilveniem, aizslietņiem (Thyrse), dažkārt pat uzsākot strīdiņu ar saviem dzīvajiem analogiem vāzē (Sandberg). Bija arī tādas, kas, uz cēli pelēka fona uzspiestas, gluži vienkārši greznoja interjeru (Elitis).
Krāsainība
Protams, daudzkrāsainība nav noliedzama. Tomēr līdztekus spilgtajiem toņiem (Casamance, Codimat) ir jāatzīmē arī viegli izpludinātie (Arte). Akvarelis acīmredzot ir topā. Turklāt dažviet sarežģīti toņi izskatījās gluži kā piepūderēti.
Ornaments
Ornaments neatdod pozīcijas. Tas skaidri redzams uz sienām un aizkariem, paklājiem un mēbeļu pārvilkuma. Sevišķi aktuāls ir ģeometrisks ornaments, kura radīšanai mākslinieki izmanto elementāras ģeometriskās formas – līnijas, apļus, zigzagus, spirāles, rombus.
Faktūras
Diezgan uzstājīgi sevi lika manīt faktūras. Reljefs, audumu apstrāde, materiālu kombinācijas, ražošanas un krāsošanas tehnika (Lelievre)… Daudzveidīgi metalizētie elementi. Turklāt daudzi dizaineri aizrāvušies ar sarežģītu ģeometriju, kas rada optisku efektu: šķietamu kustību – ūdens, smilšu vai vēja (Dedar, Kravet).
Digitālā druka
Digitālā druka turpina savu triumfa maršu pa tekstilu un sienas segumiem. Pateicoties augstajām tehnoloģijām, ir “publicēti” visdažādākie zīmējumi. Bija košas bildītes ar putniem, puķēm un ogām (Jakob Schlaepfer), savdabīga “abrakadabra” uz melnbaltām žalūzijām (Kirkby Design), pat spārnainas zivis, ziloņi un govis, domājams, mākslinieka sapņu tēli (Thibaut).
Apjoms
Apjoma efekts tiek panākts, izmantojot klasiskās tehnoloģijas un arī supermodernus paņēmienus. Bija viss – gan komplicēts nošuvums (Misia), gan unikālas lina izstrādes tehnikas, piemēram, Stone Wash (De Le Cuona), gan stepējums (Dominique Kieffer).
Haute Couture
Arī modes nami neliedza sev to prieku piedalīties Paris Deco Off. Protams, atbilstoši tendencēm: putni uz tapetēm (Ralph Lauren Home), puķes uz mēbeļu pārvilkuma (Christian Lacroix Fabrics, Missoni Home) un aizkariem (Jean Paul Gaultier by Lelievre). Un, protams, slavenie zigzagi un spilgtās svītras uz mēbeļu pārvilkuma un žalūzijām (Missoni Home).
Kvintesence
Paris Deco Off pārstāvēto tendenču, stilu un jaunumu kvintesenci dizaineri iemiesojuši spilvenos. Tie bija tik dažādi, ka ikviens varēja izvēlēties pēc savas gaumes. Ar izaustiem un uzdrukātiem zīmējumiem (Pierre Frey, Karin Sajo). Ar dekoratīvām auklām (Nobilis), lentītēm un bumbulīšiem (Harlequin). Vai arī pilnīgi gludi un spīdīgi (Lelievre). Un pat “nekaunīgi” demonstrējoši savu pildījumu (Casamance).