Jons Maļinausks

Jau gadiem ilgi izstāde Ambiente, kas katru gadu tiek rīkota Frankfurtē pie Mainas, ir Eiropā lielākā mājas preču, virtuves piederumu, dāvanu un dekoratīvo rotājumu skate. Tomēr nemitīgās pārmaiņas, kas ietekmē gan pasaules ekonomiku, gan patērētāju izvēli, liek organizatoriem pastāvīgi atjaunot ekspozīcijas formas. Par to, kādi jaunumi gaida 2018. gada izstādes Ambiente dalībniekus un apmeklētājus, Baltijas valstu žurnālistiem preses konferencē Viļņā oktobra vidū pastāstīja izstādes organizācijas komitejas viceprezidente Nikoleta Naumane.

Ambiente

Nicolette Naumann

2017. gadā izstāde Ambiente piesaistīja gandrīz 4500 dalībnieku no 94 valstīm. ES tirgū valdošās relatīvās stagnācijas dēļ īpašu nozīmi ieguva dalībnieku un apmeklētāju plūsma no citām pasaules daļām. Papildus Eiropas valstīm to valstu desmitniekā, no kurām bija ieradušies visvairāk apmeklētāju, ierindojās arī Ķīna, ASV, Dienvidkoreja un Turcija. No 141 tūkstoša apmeklētāju apmēram 750 bija ieradušies no Baltijas valstīm, un izstādes dalībnieku vidū bija 25 Baltijas valstu kompānijas.

Pēc Naumanes kundzes vārdiem, viens no Ambiente stratēģiskajiem mērķiem ir piesaistīt vidējos un mazos uzņēmumus (arī sīkos ģimenes uzņēmumus), kas ir spējīgi uz totālās globalizācijas fona parādīt unikālus nišas produktus. Arī patērētāji dod priekšroku lokālajiem tīkliem un mazumtirdzniecības pārstāvjiem. Bet kā lai šīs sīkās “zivtiņas” atrod cita citu milzīgajā Messe Frankfurt okeānā? Tālab, paskaidroja Naumanes kundze, pūliņi tiek pielikti vienlaikus vairākos līmeņos. Pirmkārt, visa ekspozīcija tiek precīzi sadalīta trijos galvenajos sektoros: Dining – sadzīves piederumi un virtuves preces; Living – preces mājai, interjera un svētku dekora detaļas; Giving – dāvanas, juvelierizstrādājumi un bižutērija. Otrkārt, ar pieredzējušu ekspertu palīdzību tiek organizētas speciālas ekspozīcijas, kas atspoguļo modernās stilistiskās tendences (Trends), – tajās tiek apkopoti izstrādājumi ar jaunu praktisko vērtību (Solutions), kā arī demonstrētas perspektīvas jauno dizaineru idejas (Talents). Treškārt, izstādes ietvaros tiek organizētas īsas dažādus sektorus pārstāvošu ražotāju un pircēju tikšanās, kuru mērķis ir attīstīt jaunus kontaktus (savdabīgs Speed-dating).

Ambiente

Nākamajā gadā īpaša uzmanība tiks veltīta strauji augošajiem viesnīcu biznesa un sabiedriskās ēdināšanas sektoriem. Attiecīgie stendi būs speciāli marķēti. Tāpat ir ieplānotas vairākas konferences un speciālas prezentācijas.

Viena no izstādes “naglām” ir tā, ka ik gadu tiek īpaši uzaicināta kāda no partnervalstīm ar savu pašas konceptuālu ekspozīciju. Šādā “izraudzītās” valsts statusā jau bijusi Itālija, arī Apvienotā  Karaliste, bet tagad pienākusi Nīderlandes kārta. Ekspozīcijas autors ir slavenais holandiešu dizainers Roberts Bronvasers, kas projektējis milzīgajā Galleria 1 caurstaigājamā zālē iekļauto strikti ģeometrisko kompozīciju neaizmirstamās mākslinieku grupas De Stijl garā. Tā savu darbību uzsākusi tieši pirms 100 gadiem. Ekspozīcija ar nosaukumu Do Dutch ietver ne tikai mūsdienu holandiešu dizaina darbus, tostarp paša Roberta Bronvasera projektus, bet arī tradicionālos holandiešu sadzīves priekšmetus – tikai jaunā, negaidītā un mazliet humoristiskā kontekstā.

Totālās digitālās komunikācijas laikmetā partneru un preču meklējumi aizvien plašāk tiek izvērsti internetā un sociālajos tīklos. Diemžēl daudzi no mums, iegādājoties aizjūras “eksotiku” tiešsaistē, jau ir guvuši rūgtu pieredzi. Uz šā fona lielās starptautiskās izstādes saglabā savu nozīmi, jo pircējiem ļauj pamatīgi izpētīt piedāvājamo preču sortimentu, pārliecināties par kvalitāti, saņemt konsultācijas un papildu informāciju, galu galā gluži vienkārši ieskatīties acīs potenciālajiem partneriem. Taču reālajās ekspozīcijās plaši tiek izmantots arī internets un virtuālā realitāte. Naumanes kundze apgalvo, ka onlaina un oflaina tirdzniecības līdzāspastāvēšanas un kooperācijas formas noteikti turpinās attīstīties. Tieši šim jautājumam tiks veltīta plaša diskusija izstādē Ambiente 2018, kas būs atvērta nākamgad no 9. februāra līdz 13. februārim.

Ambiente