Jonas Maļinauskas

Ambiente_2018Eiropas lielākajā mājas preču izstādē Ambiente Frankfurtē pie Mainas no 9. februāra līdz 11. februārim bija iespēja ne tikai aplūkot neskaitāmus jaunumus no dažādām pasaules valstīm, bet arī iepazīties ar perspektīvajām dzīves vides attīstības koncepcijām.

Patlaban sakarā ar globālo konkurenci un ražošanas pārbīdi uz Āziju un Tālajiem Austrumiem Eiropas kompāniju stāvoklis kļūst aizvien sarežģītāks. Ražotāji no Ķīnas un citām Austrumu valstīm ne tikai pastāvīgi kopē eiropiešu izstrādājumus – to kārtējo reizi pierādīja speciālā izstāde Plagiarius 2018 –, bet nu jau sāk spiest eiropiešus ārā no pašas Eiropas iekšējiem tirgiem. Šo procesu vēl jo vairāk uzkurina straujā globālās internettirdzniecības attīstība. Pastāvīgie Ambiente eksperti profesori Hanss Jorgs Maijers-Aihens un Marks Brauns uzskata, ka no šīs problemātiskās mūsdienu dizaina situācijas ir vairākas izejas. Pirmkārt, vajag pastāvīgi un aktīvi, apsteidzot konkurentus, meklēt jaunas radošas idejas, bet otrkārt – izmantot tādas īpašas tehnoloģijas, kuras kvalitatīvi reproducēt plaģiatori gluži vienkārši nebūtu spējīgi, pat ja gatavie priekšmeti būtu viņu rīcībā. Nu un vēl, protams, vajag aktīvi propagandēt “saprātīgo lietošanu”.

Izstāde pierādīja, ka pastāvīgu inovāciju meklējumu rezultātā patiešām top milzum daudz jaunu lietu, bet tie ne vienmēr vainagojas ar panākumiem, jo tirgi ir pārsātināti un patērētāji kļūst aizvien atbildīgāki. Jaunie priekšmeti, arī tie, ko savos stendos izvietojušas tādas slavenas kompānijas kā Kare Design, Invotis vai Troika, gan izraisa pārsteigumu un smaidu, bet ne vēlēšanos taisīt vaļā maku. Savukārt virtuves piederumi, kas bija izstādīti speciālā ekspozīcijā Solutions, lika aizdomāties ne tikai par jaunajām iespējām, bet arī par to, ka kulināriem eksperimentiem gluži vienkārši pietrūkst laika.

Ķīnieši arī, tā sakot, nesnauž: viena Ambiente paviljona hallē bija sarīkota Honkongā notikušā konkursa Smart design laureātu darbu izstāde. Tajā tika prezentēts ne mazums interesantu ideju gan sadzīves elektronikas, gan darba instrumentu, gan arī suvenīru jomā. Šķiet, ka nu jau Padebešu valsts dizaineri izvirzās avangardā ne tikai kvantitātes, bet arī kvalitātes ziņā…

Ambiente_2018

Bugatti. Jacqueline.

Ambiente_2018

Design: Cozi.

Tehnoloģiskie eksperimenti visspilgtāk atspoguļojās jauno dizaineru darbu ekspozīcijā Talents, kas bija izvietota pa vairākiem paviljoniem. Šoreiz tajā piedalījās vairāk nekā 30 dizaineru un mazo uzņēmumu no 16 valstīm. Lielākoties tika demonstrēti rezultāti, ko devuši sarežģīti, jādomā, nevis  masveida ražošanai, bet tikai atsevišķu izstrādājumu radīšanai paredzēti eksperimenti. Tos veicina speciālas programmas, citstarp izstādē Ambiente prezentētā fonda Michelangelo programma.  Tās mērķis ir apvienot jauno dizaineru un pieredzējušo meistaru pūliņus. Šis mērķis ir aktuāls ne tikai Itālijai, bet arī citām valstīm, kur tradicionālie amati sāk vai nu stagnēt, vai vispār grimt aizmirstībā. Pat japāņu tradicionālās mākslas asociācijas Densan pārstāvji, kas speciālā ekspozīcijā demonstrēja 12 senas tekstila, metāla un keramikas dekorēšanas tehnoloģijas, žēlojās par to, ka “mūsdienu jauniešiem trūkst meistarības un pacietības”.

Ekspozīcijas Talents stendos dizaineri drosmīgi eksperimentēja gan ar tradicionālajiem, gan mūsdienīgiem materiāliem. Šeit varēja vērot gan ar oriģinālu glazūru klātus porcelāna izstrādājumus (Daniels van Dijks, Nīderlande), gan pulēta metāla traukus (Barbara Cizmara, Vācija), gan eksperimentus ar pūstu stiklu (Zāras Mākslas akadēmija, Vācija), gan neparastu viegla plastikāta izmantojumu (Texi Yokohama, Japāna). No otras puses, dizaineri parādīja arī dažādas digitālo tehnoloģiju izmantošanas iespējas – ar to palīdzību izgatavoja formas porcelāna liešanai, līmēja finieri (Cozĺ, Izraēla), iespieda ažūras keramiskas struktūras (Malinko, Austrālija) un formēja betona izstrādājumus (LikeConcrete, Dānija). Ļoti iespējams, ka tieši atsevišķu izstrādājumu radīšana uz tradicionālo un digitālo tehnoloģiju robežas nākotnē kļūs par galveno Eiropas dizaina virzienu.

Ambiente_2018

Smeg. Design: Dolce&Gabbana.

Ambiente_2018

Design: Barbara Cimzar.

Ambiente_2018

Design: Saar College of Fine Arts.

Ambiente_2018

Design: Daniel van Dijck.