Jonas Maļinauskas

Gadskārtējā mājai domāto preču, dāvanu un rotājumu izstāde Ambiente, kas notika Frankfurtē pie Minas, ir ne tikai interjera detaļu dizaina tendenču skate, bet arī savdabīgs Eiropas sadzīves preču tirgus barometrs.

Ambiente

Tas nav nekāds noslēpums, ka šis Eiropas Savienības ekonomikai nav pats labākais laiks, tāpēc īpaša uzmanība tiek veltīta līdzekļiem un pasākumiem, kas spēj atdzīvināt tirgu un atkal kāpināt patēriņu. Viens no šādiem līdzekļiem, neapšaubāmi, ir dizains. Izstādē Ambiente bija vērojamas vairākas patēriņa preču un dāvanu tirgus attīstības tendences.

Ambiente

Versace by Rosenthal.

Lai gan uz ekonomikas stagnācijas fona aicinājumi rūpēties par saprātīgu, motivētu patēriņu ieguvuši vispārēju raksturu, ražotāju domas par faktoriem, kas pienācīgi ietekmē patērētāju prātus un sirdis, ir atšķirīgas. Piemēram, aicinājumi atkārtoti izmantot materiālus un atjaunot savu laiku nokalpojušus priekšmetus tagad tiek uzņemti ar zināmu skepsi: kļuvis pilnīgi skaidrs, ka daudzie ekoloģiskie meklējumi no ekonomikas viedokļa sevi neattaisno.

Ambiente

Ambiente

Viens no drošiem tirgus atdzīvināšanas līdzekļiem ir atgriešanās pie laika pārbaudi izturējušās klasikas. Tā izstādes sadaļā Giving vieta atradusies kādam jubilāram – metāla tējkannai Cylinda, ko projektējis slavenais dāņu dizainers Ārne Jakobsens. Formas ziņā vienkāršās, bet ergonomikas ziņā lieliskās tējkannas uzvaras gājiens sākās no uzmetuma uz salvetes un turpinās jau 50 gadus, šajā laikā izaugot par virtuves metāla trauku vērienīgu sēriju. Par godu jubilejai visa gamma no pulēta metāla pārorientēta uz krāsojumu siltos pasteļtoņos, kas pārņemti no paša Jakobsena agrīnajām gleznām. Kā apgalvo Mihaels Ringa, kas vada vienu no firmas Stelton nodaļām, pats par sevi tas nekāds liels sasniegums nav, taču pievērš uzmanību klasiskā dizaina stingrajām pozīcijām mūsdienu dzīvē.

Ambiente

Vista Alegre. Blue Ming. Marcel Wanders.

Ambiente

Zwiesel 1872. Signum. Bernadotte & Kylberg.

Slavenu dizaineru piesaistīšana sadzīves priekšmetu veidošanai arī ir viens no ietekmīgiem mārketinga paņēmieniem, ko pastāvīgi atspoguļo Ambiente. Šoreiz neapstrīdama līdere šai ziņā ir slavenā Itālijas firma Alessi. Pasaules mēroga dizaina zvaigzne, “lidojošais holandietis” Marsels Vanderss ne tikai efektīgi noformējis kompānijas stendu ar devīzi “Cirks ir klāt”, bet arī līdzīgā stilā veidojis ekskluzīvu aksesuāru sēriju. Tika demonstrēts arī pasaulslavenās Zahas Hadidas galda piederuma projekts – siera rīve Forma. Malā nav stāvējis arī arhitekts Daniels Libeskinds, kas konteinervāzes projektu Water Tower veltījis senam draugam itālim Aldo Rosi. Savukārt enerģiskais Marsels Vanderss savu sadarbību nav aprobežojis tikai ar Alessi, bet līdztekus sagatavojis klasiska stila porcelāna keramikas kolekciju Blue Ming Portugāles firmai Vista Alegre.

Ambiente

Moser.

Ambiente

Stelton. Cylinda. Arne Jacobsen.

Ambiente

Alessi. Water Tower. Daniel Libeskind.

Apkopojot rezultātus, var teikt, ka “atbildīgs patēriņš” šobrīd netiek uztverts kā nepieciešamība ik uz soļa un visu taupīt, bet kā prasme izvēlēties talantīgu autoru darinātus priekšmetus, kas savu pilnību apliecinājuši daudzu gadu gaitā. “Mēs neesam tik bagāti, lai pirktu lētas mantas,” tagad šis aforisms ir aktuāls vairāk nekā jebkad agrāk.

Ambiente

Alessi. Forma. Zaha Hadid.

Ambiente

Alessi. Nomu. Naoto Fukasawa.