Maison&Objet

Ulvis un Karīna Ābiķi.

Dace Ozola
Foto : Marina Dulepina
No Karīnas un Ulvja Ābiķu arhīva

Maison & Objet rudens sesija ir īsts aktuālā dizaina, modes novitāšu un trendu gadatirgus. Šo prestižo izstādi apmeklēja slavenie Latvijas dizaineri Karīna un Ulvis Ābiķi (dizaina studija Neorlasika), kuru īpašumā ir godpilnās piecas zvaigznes un prestižā starptautiskā European Property Awards prēmija nominācijā Best Interior Design Private Rezidence par projektu Home Sweet Home. Karīna un Ulvis dalījās ar saviem iespaidiem.

– Teikt, ka šī ekspozīcija ir plaša, apjomīga, ļoti piesātināta, nozīmē nepateikt neko, – stāsta Ulvis Ābiķis. – Tas patiesi ir vesels Visums, kas pārsteidz un sajūsmina.  Bet dažbrīd mulsina. Šoruden Maison & Objet organizatori acīmredzot par godu izstādes 20 gadu jubilejai nolēmuši mainīt ekspozīcijas “pasniegšanas” koncepciju. Un burtiski samainījuši vietām visus paviljonus. Izrādījās, ka tur, kur vienmēr bijusi “Etnika”, tagad ir “Eklektika”. Ir uzradies atsevišķs paviljons “Elegance”.  It kā etnikā vai eklektikā elegances nebūtu. Šāds jauninājums radījis jucekli, apjukumu. Taču mēs tikām galā. Atradām to, kas mums bija vajadzīgs, to, ko varēsim piedāvāt saviem klientiem.

Maison & Objet

– Uzreiz gribu atzīmēt interesantas instalācijas, – sarunai pievienojas Karīna Ābiķe. – Piemēram, ļoti simpātisku floristikas kompozīciju pasteļtoņos. Dzīvas puķes, pateicoties tam, ka cauri kātiem izvilktas ļoti smalkas, neredzamas trosītes, nemitīgi mainīja savu garumu, simbolizējot kustību, attīstību. Pārsteidzošas bija organiskajā stiklā ietvertās pūkainās pieneņu galviņas. Savukārt pieneņu pūkas, apbrīnojamā kārtā ar rokām savērtas uz diega un tāpēc pārtapušas par vieglām virtenēm un izveidojušas gaisīgu priekškaru, raisīja gan dalībnieku, gan publikas sajūsmu.  Manuprāt, šādas instalācijas atkal uzsvēra: roku darbs ir topā! Tas ir spožs trends. Šim apgalvojumam bija daudz pierādījumu: lai atceramies, kā japāņu meistari klātesošo acu priekšā darināja ergonomiskās mēbeles.  Bet vairākas, pēc profesionālas piederības sapulcinātas dizaineru grupas demonstrēja apbrīnojamus no minerāliem, akmeņiem, marmora veidotus darbus.

Maison & Objet

1 Emanuel Ungaro, 2 Stylish Club, 3,4 Paulo Antunes.

Maison & Objet

5 Guadarte, 6 Munna

Maison & Objet

7 Fertini Casa.

– Patiesi, ekostils savas pozīcijas notur, – piemetina Ulvis. – Dizaineri ieteic interjeros aktīvāk izmantot dabas materiālus, arī sienu un salmus, žagarus, klūgas. Taču šajā sezonā acīm redzami priekšroka tiek dota minerāliem un akmeņiem, īpaši marmoram. Šie materiāli atkal pacelti uz pjedestāla. Ar tiem klāj grīdas un galda virsmas, no tiem darina traukus un brīnišķīgus mākslas objektus, rotā virtuves fasādes. Marmors ir skaists, tā struktūra veido rakstus un ornamentus, tam piemīt zināms ģeometriskums, kas tagad arī ir topā.  Rombi, sīki zigzagi, krustiņi, diagonāles ir daudzās tekstiliju kolekcijās un mīksto mēbeļu apdares materiālos. Ja runājam par marmoru, jāatzīmē, ka tas ceļ telpas statusu, interjerā uztur ekosistēmu. Jāpiebilst, ka līdztekus akmenim šajā sezonā aktuāls ir metāls – zelts, varš, misiņš.  Trendu eksperte Elizabete Leriša par Maison & Objet šī rudens sesijas emblēmu piedāvāja izmantot iekostu zelta ābolu.  Viņasprāt, tas apliecinās, ka dizaineri spēj dabas materiālu pārvērst par mākslas darbu. Daudzos stendos bija materiāli ar dārgakmeņu spīdumu, turklāt, pateicoties mūsdienīgajai apdarei, izskatījās nevis samāksloti, bet atturīgi grezni un eleganti.  Daži eksperti uzskata, ka metāls koku faktiski izspiedis.  Es tam nepiekrītu. Kā var nobīdīt malā izstrādājumus, ko piedāvā slavenā itāļu fabrika Riva 1920, kura izmanto dinozaurus pieredzējušus koku stumbrus?! Arī citas fabrikas rādīja ļoti interesantus “koka” darbus.

Maison & Objet

1 Ibride, 2 Fuera Dentro, 3 Objekto, 4 Paulo Antunes, 5 Antoine de Mestier.

– Vēl vajadzētu atzīmēt arī spoguļus, – saka Karīna. – Turklāt ne tikai telpas kontekstā. Spoguļi bija visdažādākie: milzīgi “palagi” un veselas grupas, kurās ietilpst mazi, formas ziņā atšķirīgi priekšmeti, kas veido interesantas kompozīcijas. Telpa atdzīvojas, tajā atspoguļojas cilvēku kustība. Te – tāpat kā puķēs ar mainīgo kātu garumu – es saskatu vēl vienu dzīves, attīstības simbolu.

Maison & Objet

1 Studio Job. Seletti, 2 Kenneth Cobonpue, 3 Burov, 4 Design Guild Mark, 5 Kare Design.

– Tādu revolucionāru satricinājumu kā agrāk, kad Maison & Objet ietvaros slaveni automobiļu ražotāji savos stendos piedāvāja mēbeles vai galdu virsmās un mēbeļu fasādēs tika izmantots Meisenes porcelāns, nebija, – saka Uvis. Nevarēja nepamanīt ko citu, un tas patiesi ir trends: lai tagad izdzīvotu, ir jāpiedāvā kaut kas oriģināls. Piemēram, samīcīti čemodāni (lai negaidītu, kad to izdarīs kāds cits). Vai Venēcijas firmas Gabriele lielgabarīta mākslas priekšmeti, vai itāļu fabrikas Fortuni trijkāju gaismasķermeņi ar roku izrakstītiem zīda abažūriem, kas līdzinās teātra vai fotostudiju prožektoriem. Vai Furstenberg trauki, kas no iekšpuses ir glancēti un no ārpuses – matēti. Jau minētās puķu instalācijas, pieneņu aizkari…

Maison & Objet

1,2 Jeguso Gianni, 3,4 Lu Murano, 5 Silia, 6 Les Héritiers, 7 Faiencerie de Charolles.

Parīzes rudens izstādē veiksmīgi tika pārstāvēta Latvija. Vairākas mūsu kompānijas bija apvienojušās un kopējā stendā demonstrēja dizaina produktus.  Lielu popularitāti iemantoja firmas an&angel unikālie trauki. Latvijas meistari uz Parīzi bija atveduši divas jaunas stikla trauku kolekcijas Moon un Deco Jazz. To autors ir dizainers Artis Nīmanis. Stikla izstrādājumi iekšpusē pārklāti ar ļoti plānu nerūsoša tērauda slāni, kas veido  sudrabotu mirdzumu.

Maison & Objet

1 Fortuni, 2 Eno Studio, 3 Lcd Textile Edition.

Maison & Objet

4 Sharon Marston, 5 Kenneth Cobonpue, 6 Vita, 7 DelighFull, 8 Anna Jacobs.

Un visbeidzot, šķiet, galvenais. Šis rudens ieturēts vīna krāsas pasteļtoņos. Mēs tādus pamanījām daudz. Par galveno izraudzīts piesātināts vīnsarkanais marsala, kas tā tiek dēvēts par godu itāļu deserta vīnam, kurš šo nosaukumu patapinājis no Sicīlijas pilsētas. Sarkanbrūnais marsala sevišķi labi harmonē ar nokritušo lapu krāsu (lasi: misiņu, varu, zeltu).  Taču nav aizmirsta arī violetā un indigo krāsa, aktuāla ir sinepju krāsa, bet oranžā apvienojumā ar zaļo atsauc atmiņā XX gadsimta septiņdesmitos gadus.  Topā ir bāli sārtā krāsa (ir arī vīns šādā tonī), kas apkārtnei piešķir maigumu. Taču jāteic, ka marsala nav vienīgais favorīts. Tiek piedāvāts arī smaragdzils tonis. Un tas viss atbilst pieteiktajai izstādes Precious (“Dārglieta”) koncepcijai: zelta, smaragdu un rubīnu, marmora un porcelāna, ja vēlaties, – arī akmens un koka greznība.

Maison & Objet

1,2 Stand of Latvia, 3 Moon. an&angel, 4 Moser, 5 Arcade, 7,8 IVV 952.

– Varu vienīgi piebilst, lūk, ko, – saka Karīna. – Divdesmito reizi Maison & Objet pētīja tematu “Skaistums”. Un parādīja, ka pašas drosmīgākās, pašas oriģinālākās dizaineru idejas piepildās.

Maison & Objet

1 Iittala, 2 Fradkof, 3 Furstenberg, 4 Ibride, 5 Gien, 6 Rosenthal, 7 Versace. Rosenthal, 8 Sambonet.