Februāra beigās Valensijā (Spānija) notika 35. starptautiskā keramikas flīžu izstāde Cevisama. Prestižais gadatirgus 2017. gadā bija vērienīgāks nekā iepriekšējos gados: to apmeklēja vairāk nekā 80 tūkstoši cilvēku no 148 valstīm. Izstādē piedalījās 753 kompānijas, to skaitā 487 no Spānijas un 266 no citām valstīm. Bija eksponēti vairāk nekā 275 jauni produkti un kolekcijas.
Kopumā izstāde parādīja, ka trendi nav mainījušies, taču ir pilnveidoti. Jā, bija dabīgo materiālu imitācijas (tagad gan ir pieņemts teikt “interpretācijas”), taču superreālistiskas, proti, šiem materiāliem maksimāli atbilstošas. Flīzes, kas imitē audumu un papīru, lielākoties saburzītu, no eksperimentāla izstrādājuma faktiski ir kļuvušas par trendu. Topā ir ļoti lieli gabarīti: bija 162×324 centimetrus lielas flīzes. Un tā ir nevis spilgta novitāte, bet gan pieprasīts formāts. Savas pozīcijas notur arī vintāža: populāras ir mākslīgi vecinātas flīzes, kas imitē koku vai nolupušu krāsu. No tām strāvo senatnīgs mājīgums. Dizaineri joprojām iecienījuši neuzkrītošas dabiskās krāsas (balto, pelēko, bēšo visās variācijās). To uzdevums ir kalpot mēbelēm un citiem interjera priekšmetiem par neitrālu fonu. Starp zīmējumiem prevalē ģeometrija, moderni gradienta efekti, spēlēšanās ar šriftiem un tropiskiem motīviem: patapinājums no fashion pasaules.
Marmors
Topā ir augstvērtīgu akmeņu, turklāt pašu dārgāko, piemēram, ar retu tekstūru slavenā Karāres marmora, imitācijas. Rūpīgi tiek akcentēts spilgti izteikta raksta skaistums un bagātība. Bija piedāvāti ne tikai gludi pulēti varianti (Oasis. Polished Granilla, Veneto. Crown), bet arī dabiskos akmeņus imitējošas matētas kolekcijas (Ceracasa. Absolute Mate).
Koks
Modē ir kokus imitējošas flīzes: rūpīgi izgatavoti, gluži kā nokasīti dēļi dažādās krāsās. Izteikts hīts ir vērtīgo eksotisko koku sugu interpretācijas (Oasis. Forest). Katras flīzes virsma imitē dabīgā koka tekstūru, unikālos rakstus un vienas krāsas pāreju citā krāsā.
Ornaments
Populārs ir austrumu stils. Tāpēc īpašu uzmanību izpelnījās Spānijas fabrikas Aparici kolekcija ar Persijas paklāju rakstiem. Ne mazāki panākumi bija tās pašas fabrikas kolekcijai dWood, kurā rūpīgi atveidots slavenais zīmējums “skotiete”. Interesanta ir Peronda novitāte – kolekcija, kuru, izmantojot XIX gadsimta flīžu motīvus, izstrādājis spāņu dizainers Francisko Segara. Marka CAS Ceramica parādīja veselu līniju CAS by Carson, kuras autors ir slavenais amerikāņu grafiskā dizaina pārstāvis Deivids Karsons.
Majolika
Joprojām panākumi ir flīzēm, kas krāsotas majolikas stilā. Smalkie raksti (STN. Tours), maigie pustoņi (Veneto. Duero), apzināti sarežģītie atkārtojumi (Realonda. Lisbons&Sintra) un triumfējošais skaitums (Ceracasa. Antic) pie mums, šķiet, atnākuši no seniem gadsimtiem.
Tekstūra
Flīžu ražotāji iedvesmu smēluši gan no rūpnieciskajām, gan dabas tekstūrām. Par to liecina paneļu raupjums un reljefais sienu segums, kas atgādina greznus tumšos aizkarus. Sajūsmu izpelnījās flīzes, kuru tekstūra atgādina rajas ādu (Aparici. Shagreen) vai spiestas ādas keramiku (Keraben. Elven).
Vintāža
Šķiet, ka vecinātas flīzes savas pozīcijas saglabā. Joprojām populāras ir nedaudz blāvas (Natucer. Cotto Bello), nodilušas (Ragno. Terracruda), saskrāpētas (Apavisa), savulaik spilgti krāsotas, bet tagad izbalojušas (Peronda. Lenos) flīzes, kas joprojām ir skaistas un pievilcīgas.
Mozaīka
Joprojām topā ir mozaīka. Atgādinām, ka tulkojumā no itāļu valodas mosaico nozīmē “gabaliņu sajaukums”. Jāteic, ka šis sajaukums ir brīnišķīgs! Elegants, nedaudz pat atturīgs, spilgts, dzīvespriecīgs.
Heksagoni
Tradicionālie sešstūri, kas savas pozīcijas notur kopš XVIII gadsimta, rotā vannasistabu, dzīvojamo istabu un guļamistabu sienas un grīdas. Pateicoties zīmējumam, tie izskatās apjomīgi. Īstenībā šo efektu piešķir bišu kāres atgādinoši reljefi elementi (Ragno. Realstone).
Formas
Keramikas forma ir mainījusies. Flīžu paraugi atgādināja dažāda lieluma un dažādas formas saplākšņus, kas apvienoti vienkopus (Realonda. Multisize) un atveido zivju zvīņas (Natucer. Escama Art). Bet fabrikas Realonde kolekcija Gaudi, kas imitē dižā Gaudi mozaīku, atspoguļo Spānijas kultūras mantojumu. Ļoti interesantas ir fabrikas Rondine oriģinālās kolekcijas Wall Art un Cubics. To stūra elementi ļauj iegūt pārklājoša seguma efektu.
…Par šīs Cevisama saukli bija izvēlēti vārdi Perfect Future (”Skaistā nākotne”). Tādējādi organizatori uzsvēra, ka, pateicoties keramikai, viss kļūst iespējams: parādās jaunas formas un apjomi, jauni risinājumi un projekti; šī sektora un palīgnozaru būtība ir tehnoloģijas un inovācijas. Galvenais keramikas uzdevums ir pārsteigt. Un tā ir arī pašas izstādes misija.