Milānas izstāde Salone del Mobile pamatoti tiek dēvēta par mēbeļu augstās modes nedēļu. Daudzi izstādes apmeklētāji paralēli iegriezās arī vairākos šovrūmos, kas Milānas Dizaina nedēļas ietvaros prezentēja savas jaunās kolekcijas. Lielu interesi piesaistīja arī dažādās šajā pašā laikā demonstrētās instalācijas.
Izstādē Salone del Mobile piedalīties tiecas lielākā daļa slavu jau iemantojušo mēbeļu un aksesuāru ražotāju. Tieši tajā var iepazīties ar jaunākajām tendencēm, aplūkot neparasta dizaina paraugus un dalīties ar nestandarta risinājumiem. Daudzi slavenie zīmoli šajā izstādē prezentē savus jaunumus. Dažas tendences būtu vērts atzīmēt.
KRĀSA
Favorīte joprojām ir pelēkā krāsa un visi tās toņi. Sarežģīti “benzīna” toņi (ne īsti pelēks, ne zils, ne zaļš, bet kaut kas pa vidu) parādījušies, piemēram, Flexform, Roche Bobois, Moooi produktos. Manāma interese arī par tādām krāsām kā rozā vai zilā un to toņiem, kā arī par indigo, terakotas un tirkīza krāsu.
STILS
Par vienu no galvenajām tendencēm izvirzās new retro. Attiecīgo elementu izmantošana kļūst aizvien aktuālāka.
FORMAS
Mēbeļu formas ir manāmi noapaļojušās, līnijas un kontūras kļuvušas vijīgākas.
MATERIĀLI
Velūrs vēl ir modē, bet nu jau to sāk izspiest mīksta āda. Ja runa ir par koku, tad jāteic – acīmredzama kļūst vēlme izcelt tekstūru. Joprojām daudz “siltā” metāla. Tā, piemēram, misiņš jau iekarojis sev drošu vietu mūsdienu dizainā. Populārs ir marmors, it īpaši balts, zaļš, brūns un melns.
Piedāvājam ieskatu visinteresantākajos izstādes jaunumos.
DĪVĀNI
Dīvāns Albert, kuru Vinsents van Duisens projektējis kompānijai Molteni, sastāv no piecām sekcijām, kuru kombinēšanas rezultātā var tikt no lineārā varianta pārvērsts stūra dīvānā.
Pēc studijas Archirivolto dizaineru Klaudio Dondoli un Marko Poci projekta firmā CorteZari izgatavotā dīvāna Fausto rozīnīte ir samta apšuvums trijos dažādos toņos – no maigi sārtā līdz teju vai sarkanam.
Bendžamina Hūberta dizaina studija Layer kompānijai Moroso radījusi jaunu moduļu mēbeļu kolekciju Tape, kurā ietilpst moduļu dīvāns un galdiņš un kuras izgatavošanā izmantota jauna audumu savienošanas metode, proti, termostiprināšana ar poliuretāna kaučuka lenti – pateicoties tai, jebkurš apšuvums ir viegli nomaināms.
Kompānijas Longhi moduļu dīvāna Sheffield īpatnība ir spilveni, kuru konfigurāciju var regulēt ar speciāla grozāmā mehānisma palīdzību.
Dizainers Fabriss Berū fabrikai Bonaldo izgudrojis moduļu dīvānu Panorama. Interesantākais šā modeļa risinājums ir krēsla un pufa pamatne heksagona formā.
Dizainers Alfredo Haberli savā moduļu dīvānā Dado, kas izstrādāts kompānijai Andreu World, izmantojis kontrastu spēli – viens modulis ir dzeltens, bet divi pārējie oranži.
Roberto Cavalli Home platais moduļu dīvāns Kingstone ievērojams ar to, ka ikviens modulis ir unikāls un var tikt izmantots kā atsevišķa mēbele. Ar citronkrāsas ādu apšūtās sekcijas kontrastē ar apvilkuma audumu, kura apdruka imitē lūša kažoku. Īpatnēju iespaidu rada arī vienas sekcijas plisētie elementi.
Fabrikas Natuzzi un holandiešu dizainera Marsela Vandersa sadarbības rezultāts ir dīvāns Agronomist. Tā radīšanai nepieciešamo iedvesmu autors radis Apūlijas (Itālijas reģions – zīmola dzimtene) dabā – olīvkoku un ozolu birzīs, gleznainajos Adrijas jūras krastos.
Otium ir jaunais dīvāna modelis no kolekcijas Maxalto, kuru Antonio Čiterio izstrādājis fabrikai B&B Italia. Tas izceļas ar klasisko un vienlaikus mūsdienīgo gaumi, solīdajām proporcijām un izcilo ērtību.
Modes zīmols Liu-Jo nolēmis izmēģināt spēkus arī interjera priekšmetu izstrādē. Pirmā mēbeļu kolekcija izdevusies gana oriģināla. Rāvējslēdzēji, stepējumi un perforācija ir īpašas norādes uz dīvāna un pufa piederību slavenajam modes namam.
Kompānija Etro Home parādīja art deco stila dīvānu Woodstock. Tā apvilkumam izmantots audums ar firmas rakstu.
Vairākas kompānijas ir modificējušas dīvāna konstrukciju, proti, dīvānu “sakrustojušas” ar japāņu tatami. Tādējādi tapis kompānijas Vitra modelis Vinder (Hellas Jongeriusas dizains) un fabrikas Established & Sons modelis Barbican (Konstantina Grčika dizains).
Brāļi Fernando un Umberto Kampanas, atzīmējot sadarbības ar kompāniju Edra divdesmito gadskārtu, radījuši dīvānu Sade. Modelis izskatās amizanti – it kā uz dīvāna būtu nevērīgi uzmesta dūnu sega.
ATPŪTAS KRĒSLI
Kompānijas Mascheroni atpūtas krēsla Bellini Harry rozīnīte ir tā oriģinālais sānu apšuvums, kam izmantota perforēta āda un kas šo mēbeli padara unikālu, elegantu un izsmalcinātu.
Art deco stila atpūtas krēslu Sunrise, ko studija Dainelli izstrādājusi fabrikai Formitalia, raksturo elegantais kontrasts starp apvilkuma audumiem un oriģinālo misiņa kāju.
Dizainers Džuzepe Vigano kompānijai Arketipo izstrādājis skulpturālu atpūtas krēslu Overdrive. Tā galvenā īpatnība ir augstie sāni jeb “austiņas”.
Kathryn ir jaunais mājā un dārzā izmantojamais atpūtas krēsls, ko Džuzepe Vigano izstrādājis fabrikai Visionnaire. Tā zīmīgākā detaļa ir liekta finiera pamatne.
Kompānijai Flexform Karlo Kolombo projektētā atpūtas krēsla Sveva galvenā īpatnība ir ar ādu apšūtais korpuss – “gliemežnīca”. Stilīgi izskatās arī metāliskā pamatne – piecas kājiņas.
Dizainerus joprojām iedvesmo ХХ gadsimta vidus interjeri. Rubelli Casa atpūtas krēsls Triennale būtībā ir sveiciens no sešdesmitajiem gadiem.
Papagaiļu sugas seku krāsainās spalvas iedvesmojušas Sebastjanu Herkneru radīt analoģiska nosaukuma krēslu fabrikai Moroso.
Roberto Cavalli Home grozāmā krēsla Key West raksturīgākās īpatnības ir zīda apšuvums ar palmu lapu apdruku un zeltainas krāsas metāla muguriņa.
KRĒSLI
Krēsls Newson Aluminium ir atsauce uz Ludviga Mīsa van der Roes projektētajiem modernistiskajiem atpūtas un parastajiem krēsliem, kādus joprojām ražo kompānija Knoll. Priekšmets ar savu futūristisko siluetu atgādina Marka Ņūsona darbus. Taču šā krēsla karkass ir izgatavots nevis no Bauhaus laikos tik inovatīvajām tērauda caurulēm, bet no viegla, tomēr ļoti izturīga lietā alumīnija, kas labi saderas ar sietu.
Kompānija Kartell, kas līdz šim specializējusies plastmasas krēslu ražošanā, beidzot nolēmusi izmantot koku, un šo ieceri krēsla modelī Woody ir iemiesojis Filips Starks.
Krēsls Tanya ir jaunais Roberto Laceroni darbs, kas radīts kompānijai Visionnaire. Priekšpuses apdarei izmantota āda, bet aizmugures apdarei – audums ar ādas bārkstīm. Alumīnija kājas klātas ar glancētu laku.
Konstantins Grčiks, iedvesmojoties no plastmasas čemodāna formas, kompānijai Plank radījis ļoti neparastu krēslu Cup. Modelis izdevies ārkārtīgi viegls, taču izturīgs.
GULTAS
Dizainers Roberto Laceroni kompānijai Visionnaire izstrādājis gultu Reveri. Tai ir lakota koka pamatne ar matēta tērauda ielaidumiem. Apdarei izmantota āda un auduma apvilkums ar ādas bārkstīm.
Kompānijas Gianfranco Ferre Home graciozais modelis Bradmore ir klasiska stila mēbele. Dizskābarža karkass ar sarkankoka apdari. Tradicionālais ādas apšuvums kapitone tehnikā. Galvgalis izveidots analoģiski tāda paša nosaukuma dīvāna galvgalim.
Gulta Mayfair Dream, kuru Leonardo Dainelli projektējis kompānijai Arketipo, ir interesanta ar tādu risinājumu kā veļas kaste galvgalī.
STELĀŽAS UN SKAPJI
Firmas Riva 1920 stelāžā-grāmatā Pinocchio “My Book” papildus plauktiem ir ietverta arī kompakta darba vieta (taburetes, ja nepieciešams, var iebīdīt zem galdiņa).
Slavenais gaismas virtuozs Maikls Anastasiadis kompānijai B&B Italia izstrādājis moduļu plauktu sistēmu Jack pagājušā gadsimta piecdesmito gadu stilā.
Firmas Roberto Cavalli Home moduļu stelāžu Acapulco var izmantot ne tikai grāmatu glabāšanai, bet arī telpas zonēšanai. Zīda audums ar palmu lapu apdruku rotā stelāžas dibensienas, bet slēgtās sekcijas durvis apšūtas ar ādu.
Fabrika Riva 1920 izlaidusi vannas istabas skapi DeKauri. Tā dizainu izstrādājis Daniels Džermani. Aiz divām durvīm, kuras pēc atvēršanas saliekas gar sāniem, ir apslēpta izlietne, glabāšanas vieta, spogulis un apgaismes ierīces. Skapis izgatavots no 50 tūkstošu gadu vecas kauri koksnes. Interesenti var izvēlēties DeKauri arī ar venges, riekstkoka vai ciedra inkrustāciju.
Vinsenta van Duisena kompānijai Molteni radīto skapi Adrien var izmantot zonu norobežošanai. Interesanti, ka visas tā fasādes un sienas, arī dibensiena, ir no stikla. Savukārt par akcentiem kalpo fasāžu smalkie alumīja profili un iekšējais LED apgaismojums.
“Apokalipse ir klāt!” Šķiet, ka ar tādu domu prātā Alesandro la Spada fabrikai Clan Milano projektējis skapi Officina. Tā fasādes un sienas klātas rakstiem, kas atgādina ģeomagnētisko vētru diagrammas, bet kājas aprīkotas ar ritenīšiem – droši vien tādēļ, lai mēbeli varētu ātrāk pārvietot.
GALDI
Franču dizainers Semjuels Akoseberi kompānijai Flexform projektējis oriģinālu rakstāmgaldu Benjamin, kura pamatne un virsma klāta ar spožu laku, bet iekšpuse – ar marmoru.
Natuzzi Italia galda Torsion rozīnīte ir tā pamatne – izgatavota no olīvkoka ārkārtīgi sarežģītā arhitektoniskajā formā. Šis modelis kļuvis par kārtējo arhitekta un dizainera Mario Bellīni talanta pierādījumu.
Fabrika Selva parādīja elegantu galdu Star no kolekcijas Gatsby. Šīs art deco stila mēbeles interesantākā detaļa ir masīvā kāja daudzstaru zvaigznes formā.
Uzmanību pelna jaunā galdu kolekcija Moon, kuru Paola Navone veltījusi pašas izlolotajam zīmolam Gervasoni. Katra galda kāja ir veidota no vairākos etapos krāsnī apdedzinātas keramikas. Pateicoties šai tehnoloģijai, uz virsmas parādījušies interesanti raksti, ko pati dizainere dēvē par mēnesgaismas efektu.
Kompānijas Oasis galdiņa Genga izstrādei ir īpaši rūpīgi izraudzīti materiāli, un rezultātā tapis harmonisks ar glancētu laku klāta koka un misiņa apvienojums. Šā galdiņa rozīnīte ir daudzie taisnstūrveida plauktiņi.
Dizaina birojs Minelli Fossati fabrikai De Castelli radījis arhitektonisku kafijas galdiņu Roma. Tas izgatavots no tērauda, un tā kājas klātas ar misiņu.
Galdiņš Cestlavie, kuru studija GamFratesi izstrādājusi fabrikai Poltrona Frau, “darbu savienošanas kārtībā” kalpo arī par glabāšanas sistēmu – vajag tikai pacelt vāciņu.
Studijas Zaha Hadid Design dizaineri pafantazējuši par tematu “Gliemežvāki” un šajā sakarā izgudrojuši galdiņu Malea, kuru taustāmā formā īstenojusi firma Citco. “Iekšējo”, perlamutra daļu attēlo galdiņa virsma, kas veidota no gaiša oniksa ar sārtām dzīsliņām. Pateicoties caurspīdīgajai akrila pamatnei, rodas iespaids, ka objekts ir ļoti viegls.
Pēc Roberto Laceroni dizaina veidotais galds Jason ir kompānijas Visionnaire prezentētais jaunums. Galda virsma izgatavota no triju ģeometriskā ornamentā izkārtotu šķirņu marmora, bet pamatne un kājas – no lakota koka ar nerūsējošā tērauda ielaidumiem.
Jaunais galds Bold, kuru fabrikai Lago projektējusi Daniele Lago, acīmredzot oponē gravitācijas likumam – tā virsma ir balstīta tikai uz vienu cilindrisku, bet asimetrisku kāju.
Lakonisko un tomēr diezgan sarežģīto galdiņu Final Cut dizainers Mauro Liparīni projektējis firmai Arketipo. Dizaina pamatā ir asimetrisku formu un triju dažādu materiālu kontrasti, bet ieceres īstenošanai izmantotie materiāli: metāls, stikls un marmors Arabescato Oroobico.
Žurnālu galdiņam Kenaz, ko Stīvs Leungs izstrādājis kompānijai Visionnaire, ir uz apaļas misiņa pamatnes balstīta augsta kāja un marmora vai oniksa virsma.
Džakopo Fodžīni atzīmē 10. gadskārtu, kopš uzsācis sadarbību ar kompāniju Edra. Jaunajā kolekcijā ietilpst kafijas galdiņi Cicladi ar alabastra virsmām.
PAKLĀJI
Mārtens Bāss zīmolam Nodus izstrādājis oriģinālu paklāja dizainu. Paklājā Flatter attēlota istaba, kāda tā izskatās no augšas, turklāt projekcija papildināta ar animācijas efektu.
Krāsu vēdekļi, kas tiek izmantoti nokrāsu izvēlei, iedvesmojuši Patrīciju Urkiolu radīt oriģinālos paklājus Slinkie fabrikai CC-Tapis. Spilgtie un daudzkrāsainie modeļi austi no vilnas un kokvilnas. Kolekcijai piešķirta Salone del Mobile prēmija.
Dizainers Fabio Novembre kompānijai Illulian izstrādājis ārkārtīgi neparasta dizaina paklāju, kuram devis nosaukumu Sottosopra (“Skats uz debesīm”). Tas izpildīts barokālo redzes apmānu, proti, realitāti imitējošo attēlu garā. Tā, piemēram, jau XVIII gadsimtā mākslinieki uz sienām gleznoja durvis “uz nekurieni” vai galdus ar ēdieniem, kas pēc skata nebija atšķirami no īstiem, vai “izkarināja” medību trofejas. Savukārt metrs “kā dzīvu” ir atveidojis renesanses laikmeta arhitekta un skulptora Filipo Brunelleski kolonādi.
Rituale un Nello Spazio – tie ir fabrikai Tacchini Umberto Rivas izstrādātie krāsainie paklāji ar abstraktiem ornamentiem. Iedvesmu projektam maestro smēlies savās paša gleznās.
GAISMAS ĶERMEŅI
Izraēliešu tradicionālā deja hora iedvesmojusi Jaeli Meru un Šaju Lakalaju no biroja Raw-Edges radīt zīmolam Wonderglass kolekciju Horah, ko veido no Venēcijas stikla izgatavoti “dejojoši” gaismekļi.
Viena no pasaules vecākajām stikla fabrikām Barovier&Toso prezentēja galda lampu Camparino, kurā gadsimtu gaitā saglabātās tradīcijas ir apvienotas ar inovācijām. Tas ir bezkontaktu modelis – gaisma ieslēdzas, kad lampai tiek tuvināta plauksta.
MAD Architects dizaineri kompānijai Artemide izstrādājuši futūristisku gaismas ķermeni, kas atgādina lielo mākslas muzeju Pingtan – vienu no studijas zīmīgākajiem projektiem. Tā organisko formu dizaineri ir atkārtojuši analoģiska nosaukuma gaismeklī.
Gaismekli Tiara kompānijai Venini Frančesko Lukēze izstrādājis uz paša radītās lampas dizaina pamata. Modelis tiek izlaists vairākos variantos, arī rozā krāsā, kas lieliski harmonē ar sarkanīgo varu un misiņu.
Libāniešu dizainers Ričards Jasmins radījis gaismas ķermeņu autorkolekciju Wake Up Call, kuras uzdevums ir atgādināt par dabas aizsardzību. Katra lampiņa ir roku darbs, izskatās pēc putna olas un guldīta speciāli sagatavotā ligzdā, zem kuras autors izvietojis pusdārgakmeņus.
Radīt gaismas ķermeni Iconic Eyes kompānijai Moooi dizaineru Bernhardu Desekeru iedvesmojuši BMW markas automobiļu lukturi, kas tiek uzskatīti par vācu dizaina ikonu. Rezultātā radusies autostila alegorija – virsma ar automobiļa “acīm”.
Jaunais gaismeklis Starlight, ko ražošanā laiž Henge, ir izgatavots no patinētas bronzas un veidots no divos līmeņos izvietotiem Y veida elementiem.
Spāņu dizaina studija Mayice šogad debitēja ar skupturālu piekaramo gaismas ķermeni Filamento. Tas izgatavots no vienas garas caurules un tumsā izskatās pēc starojoša lāzera.
Dizaineru duets Ludoviko un Roberto Palombas kompānijai Tubes izstrādāja oriģinālu mobilu sildierīci Eve, kura vienlaikus kalpo arī par gaismekli.
STIKLS
Radīt kolekciju Outer Space Monsters kompānijai Lasvit brāļus Fernando un Umberto Kampanas iedvesmojuši monstri-transformeri, tāda paša nosaukuma filmu varoņi. Krāsainā stikla figūriņas var kļūt par jebkura interjera rotu.
Kompānija Venini prezentēja Rona Arada ironisko projektu Where Are My Glasses? (“Kur ir manas brilles?”). Vāžu kolekcija, kurā stikls apvienots ar metālu, ir pirmais minētajai itāļu firmai veltītais šā dizainera projekts.
Fabio Novembre markai Kartell radījis spilgtus plastmasas konteinerus Trullo, kas atgādina dīvainos namiņus ar koniskajiem jumtiem Itālijas dienvidu pilsētiņā Alberobello, kur tos apbrīnot ierodas tūristi no visām pasaules malām.
Turku zīmolam Nude Rons Arads izstrādājis stikla vāžu kolekciju Concentrics. Noteiktās formas vāzes var tikt ievietotas cita citā un tādējādi veidot figūras, kas atgādina uzplaukušus ziedus. Priekšmeti izgatavoti “lakstīgalas acs” tehnikā, par ko liecina necaurspīdīgās svītriņas uz caurspīdīgās stikla virsmas.
KERAMIKA
Elena Salmistraro fabrikai Bosa izstrādājusi dekoratīvu figūriņu sēriju Most Illustrious kā cieņas apliecinājumu slavenajiem itāļu dizaina metriem: Mikelem de Luki, Akilem Kastiljoni, Rikardo Dalisi un Alesandro Mendini. Viņa sev raksturīgajā stilā uzsvērusi saikni starp attiecīgā dizainera personību un zīmīgāko darbu. Tā, piemēram, Akiles Kastiljoni “ķermenis” iekļauts slavenās lampas Gatto formā, bet Alesandro Mendini “kājas” rotā atpazīstamais pikseļu ornaments.
Spāņu dizainers Haime Aijons parādīja firmas Bosa aksesuāru kolekciju Theatrehayon, kurā tāpat kā citos viņa darbos izpaužas autora savdabīgā humora izjūta.