Dace Ozola
Izstāde Cersaie, kas septembra beigās notika Boloņā, Itālijā, tiek dēvēta par keramikas augstās modes nedēļu pilnīgi pamatoti, jo tā diktē tendences nākamajam gadam.
Ražotāji sāk raizēties par to, ka izstrādājumi kļūst aizvien lielāki un plānāki. Šai sakarā var atzīmēt, ka zīmols Marazzi izstādē parādīja savu jauno kolekciju Grande, kuras formāts ir 160 х 320 cm (!), bet biezums – tikai 6 mm (!). Savukārt interesantākais markas Ariostea jaunums ir elastīga (!) ultraplāna lielgabarīta keramogranīta plātne.
Galvenā tendence ir tā, ka aizvien plašāk tiek lietotas digitālās drukas tehnoloģijas, kas dažu pēdējo gadu laikā ir pavirzījušās tālu uz priekšu. Pateicoties tām, keramikas izstrādājumi mimikrē, imitējot gandrīz vai jebkuru citu materiālu: marmoru un betonu, koku un metālu, tapetes un tekstilu.
Ornaments, tekstūra, faktūra, apjoms – tas viss aizvien lielākā mērā kļūst atkarīgs tieši no dizaineriem, jo pašreizējās tehnoloģijas ļauj iespiest pat vissīkākās zīmējuma detaļas, reproducēt jebkādas svēdriņas un defektus.
Aktuāli ir mākslas darbi, tiklab grafika, kā gleznas. Uzmanību piesaista interesanti risinājumi, piemēram, tas, ka dizaineri imitē bērnu mālējumus. Šādu pieeju izmantojis Alesandro Mendīni, radot kolekciju Puntini kompānijai Francesco de Maio, kā arī Gordons Gvilamjē fabrikai Ceramiche Piemme izstrādātajā kolekcijā Shades.
Izstādē bija skaidri saskatāma tendence ar “zelta” ielaidumiem un ielāsmojumiem. Studijai Storagemilano izdevies “zelta” ielaidumus padarīt par fabrikas Bardelli Lines rozīnīti. Savukārt Izabella Breda atjaunojusi savu kolekciju Variety Lustri Veneziani, kura izstrādāta firmai Industrie Cotto Possagno un kurā izmantotas “zelta” josliņas ar plaisiņām.
Marmors
Nu jau vairākus gadus dominējošā tendence ir marmora struktūras reproducēšana uz keramikas flīžu virsmas. Šoreiz līdz ar parasto “marmoru” tika parādītas arī flīzes ar dažādiem efektiem: ar iluzoru telpisku dziļumu vai ar metāla dzīslojumu. Ar lāzergriešanas palīdzību ir iespējams kombinēt visdažādākās “marmora” virsmas. Populārs ir paņēmiens gludas un spožas virsmas apvienot ar matētām un reljefām. Uzmanību piesaistīja jaunais markas Ariostea piedāvājums – elastīgas (!) ultraplānas lielgabarīta plātnes, kas bija efektīvi izmantotas stenda noformējumā.
Onikss
Aizvien populārāki kļūst apdares paneļi, kas imitē dažādus pusdārgakmeņus – tādus kā onikss, opāls, ahāts u. c. – šķērsgriezumā. Slavenais mozaīkas Sicis ražotājs demonstrēja jaunu kolekciju Gem Glass ar līdzīgiem rakstiem. Kolekcijā izmantoti lielformāta paneļi Vetrite, kas savā ziņā atgādina sviestmaizi, proti, polimērplēve ar atbilstoši īpašai digitālajai tehnoloģijai iespiestu rakstu ir ievietota starp divām stikla “šķēlēm”. Flīžu izmērs – 120 х 280 cm, bet biezums 6–12 mm. Īpaši efektīgi izskatās varianti, kuru struktūra laiž cauri gaismu un kuri var tikt izgaismoti no aizmugures.
Fabrika FMG parādīja kolekciju Max Fine. Sešu jaunu oniksa tekstūras variantu flīzes (150 х 300 cm) ir tikai 8 mm biezas.
Terrazzo & Palladiana
Terrazzo jeb marmora un granīta drumslu mozaīkas grīdas rotāja Venēcijas augstmaņu pilis no XVI gadsimta līdz pat XX gadsimta sākumam. Sant’Agostino kolekcija Newdeco ar terrazzo efektu ir diezgan interesanta mūsdienīga itāļu klasikas variācija.
Modē nāk arī tehniku palladiana imitējošas flīzes. Šī tradicionālā tehnika, proti, virsmas veidošana no prāviem dažādu šķirņu dabiskā marmora gabaliem ar kontrastējošu šuvi, bija izplatīta Veneto un Lombardijā XVI gadsimtā. Brīnišķīgus atbilstoši šai tehnikai izgatavotus paraugus demonstrēja fabrika Brennero tāda paša nosaukuma kolekcijā un Valentino Ceramiche kolekcijā Majestic.
Koks
Koksni imitējoša keramogranīta kolekcijas arī joprojām ir aktuālas. Šogad ražotāji publikas uzmanību piesaistīja ar savu kolekciju krāsām – “gluži kā koks” – un neparastām kombinācijām. Pie vecināta “koka” jau esam pieraduši, taču melnie nodeguļi, gluži tādi, kādi paliek pēc ugunsgrēka, patiešām bija ļoti interesanti. Aizvien populārāka kļūst “intarsija”, to apliecināja tāda paša nosaukuma fabrikas Devon & Devon kolekcija.
Metāls
Aizvien populārāks kļūst “metāls”. Šai sakarā jāatzīmē oksidētas “dzelzs” bums, ko vispārliecinošāk pierāda fabrikas Sant’Agostino kolekcija Oxidart ar daudzām variācijām par šo tēmu. Aktuāla ir arī metāla mozaīka. Tā, piemēram, fabrika Porcelanosa savam zīmolam L’Antic Colonial sagatavojusi gluži neordināru kolekciju Metal Mosaics.
Apjoms
Tāpat aizvien populārākas kļūst keramikas flīzes ar apjoma efektu. Acīmredzot pašlaik šādu flīžu reljefa sarežģītības pakāpe ir atkarīga vienīgi no dizaineru fantāzijas lidojuma, jo ražošanas tehnoloģiju sniegtās iespējas jau ir gana plašas.
Interesantu apjomīgu keramikas flīžu segumu kolekciju Cedit Rilievi kompānijai Florim izstrādājusi studija Zaven. Nelielie reljefie moduļi var tikt izmantoti gan atsevišķi, gan kopā.
Ornaments
Daudzu fabriku dizaineri savās kolekcijās labprāt spēlējas ar ornamentiem. Pieprasīti ir sarežģīti grafiski raksti, kaleidoskopa un pečvorka efekti, dažādas dekoratīvas kompozīcijas.
Atspulgi, kas rodas pēc kaleidoskopa principa, iedvesmojuši kompānijas 41 Zerо 42 dizainerus izgudrot pilnīgi psihodēlisku ornamentu.
Fabrika Ornamenta parādīja kolekciju Deco, ko izstrādājis Deivids Tonelli. Flīzes rotātas ar art deco stila ornamentiem, izmērs –120 х 240 cm.
Versace Ceramics dizaineri kolekcijā Eterno ar digitālo tehnoloģiju palīdzību imitējuši koksnes saglabāšanas tehniku Shou Sugi Ban, kura tika izmantota Japānā XVIII gadsimtā un atbilstoši kurai koka virsma tika apdedzināta, bet pēc tam apstrādāta ar linu eļļu, tādējādi aizsargājot dabisko materiālu pret ārēju iedarbību un piešķirot tam glancētu efektu.
Krāsu kontrasts
Pat no monohromām flīzītēm var radīt unikālas kompozīcijas. Tās joprojām ir sērijveida kolekcijas, taču visai manāmi jau ir centieni no šīs serialitātes atkāpties, katras sērijas ietvaros piedāvājot plašā izvēlē dažādus variantus un savienojumus. Uzskatāms piemērs tam ir fabrikas Revigres kolekcija Chromatic & Cuts, kas dod iespēju spēlēties ar tekstūrām: spožām un matētām, gludām un reljefām.
Mozaīka
Mozaīkas panno interjerā patiešām ir mūžīga tēma, kuras aizsākumi meklējami grieķu-romiešu klasikā.
Īpašu iespaidu radīja fabrikas Mutaforma monumentālais panno La Vucciria, kurā attēlots tāda paša nosaukuma tirgus Palermo. Par iedvesmas avotu Mutaforma dizaineriem kalpojusi Renato Gutuzo glezna La Vucciria, kas tapusi 1974. gadā.
Lielu krāsainu stāstu ar nosaukumu Il Giardino Segreto sacerējusi fabrika Bisazza. Piedalīties šajā projektā bija uzaicināti tādi dizaina grandi kā Marsels Vanderss, Karlo dal Bjanko, Tords Buntjē, Triša Hilda, Kiki van Eika un studija Nendo. Citstarp iedvesmu saviem darbiem diaineri smēlušies Mazajā Trianonā, Marijas Antuanetes puķu dārzā.
Kolekcijā, kuru studija LucidiPevere radījusi spāņu kompānijai Living Ceramics, par pilnvērtīgu kompozīcijas elementu kļuvuši aiztriepumi. Pēc dizaineru ieceres, aiztriepjot iedobumus ar krāsu, var tikt mainīta kompozīcijas uztvere.
Tapetes vannas istabai
Aizvien populārākas kļūst tapetes vannas istabai. Tās tiek izgatavotas pēc dažādām tehnoloģijām, visbiežāk – no stikla šķiedras.
Mitrumizturīgie sienas segumi Collection IХ tiek ražoti fabrikā Glаmоrа no inovatīva materiāla Glam Fusion uz stikla šķiedras bāzes. Kolekcija piedāvā dažādus rakstus un apdruku, izvēle ir plaša. Attēli Terramarе radīti pēc impresionistu gleznu motīviem.
Fabrika Londonart savas kolekcijas Glass radīšanai pieaicinājusi slavenus dizainerus: Karlo Kolombo, Feručio Laviani, Rikardo Zulato, Elenu Salmistraro. Sadarbības rezultāti neliek vilties.