Katerina Mišina
2014. gada janvāra sākumā izstāžu centrā Messe Frankfurt notika viena no plašākajām tekstilrūpniecības izstādēm Heimtextil. Dažus mēnešus pirms tās 2014.–2015. gada aktuālās tendences demonstrēja modes noteicēju komanda, kurā ietilpst FranklinTill (UK), stijlinstituut amsterdam (NL), Orbitato (BR), Dan Project (JP), Global Color Research (US) и 2G2L (FR).
Tendenču prognozētāji tās bija sadalījuši divās plašās kategorijās ar nosaukumu „Progresē!” un „Atjauno!” Abi šie „spēki”, pēc modes noteicēju domām, ir polāri: viens prasa turēt roku uz pulsa, būt laikmetīgam, radīt kaut ko jaunu, bet otrs aicina atskatīties atpakaļ, atcerēties un paturēt prātā pagātni. Taču, tikai apvienojot šos pretstatus, var radīt kaut ko jēdzīgu un vērtīgu, kas paliek prātā, būs interesants gan mūsdienu cilvēkiem, gan nākamajām paaudzēm.
Katra no šīm kategorijām savukārt bija sadalīta atbilstoši diviem tematiem. Pirmajā gadījumā – „Izprovocēta sadursme!” un „Konstruktora daba!”, otrajā gadījumā – „Cildena skaidrība!” un „Atjaunotie amati!”. Šo tematu nosaukumi rakstīti tieši tā – ar izsaukuma zīmi.
Progresē!
Jāraugās uz priekšu, drosmīgi jāatklāj jauna pasaule, kurā par dizaina industrijas galveno dzinējspēku kļūst zinātne un inovatīvas tehnoloģijas.
Izprovocēta sadursme!
Aiz šā visai drosmīgā paziņojuma, pat aicinājuma, apslēpta vienkārša doma. Radot unikālus, atsevišķiem indivīdiem domātus produktus, dizaineri aizvien biežāk eksperimentē ar jauniem materiāliem un tehnoloģijām, kas izdaiļo ierastu lietu masveida ražošanu, neiznīcinot to savdabīgumu. Piemēram, auduma paneļu rakstus var iespiest ar digitālo metodi. Jaunā iespiedtehnika rosina mākslinieka fantāziju. Un viņš krāsas savērpj vai izstiepj, uzklāj ar triepieniem vai izšķaida uz virsmas. Tādējādi dizainera eksperiments – jau minētā augsto tehnoloģiju un bagātīgas fantāzijas sadursme – ļauj radīt jaunu produktu.
Konstruktora daba!
Saskaņā ar prognozi, bez sintezētas dabas pasaules nebūs dzīvotspējīgas nākotnes. Ir nepieciešama zinātnes un dabas pasaules mijiedarbība. Piemēram, lai radītu jaunus audumus, dizaineriem ir „jātehnoloģizē” daba, „jāizaudzē” savi materiāli. Tādējādi ar tehnisko procesu palīdzību bioloģija pārtop par kārtējo jaunrades līdzekli. Šo dizaina tendenci raksturo ideja par dabisku objektu radīšanu ar mākslīgiem paņēmieniem, un tās iedvesmotāja ir zinātnes un dizaina mijiedarbība.
Atjauno!
Svarīgi ir ne tikai atskatīties atpakaļ. Svarīgi ir izzināt pagātni, lai to atklātu no jauna, bet pēc tam bijušās tradīcijas atjaunotu.
Cildena skaidrība!
Dabiskie materiāli tiek pasniegti, tā sakot, „naturālā” veidā. Vēl vairāk, dizaineri apzināti akcentē formu un faktūru dabisko nepilnību. Viņi rāda, ka robustā un mežonīgā daba ar savām nesajauktajām krāsām, tekstūrām un formām ir ideju ģenerators. Dizaineri fokusējas uz visu, kas ir nepretenciozs, tīrs, neizskaistināts. Tāpēc arvien biežāk tiek izmantoti neapstrādāti materiāli, energotaupīgas ražošanas tehnoloģijas. Izstrādājumu spēja ilgi kalpot kļūst par galveno kritēriju. Minimālisms un vienkāršošana tiek pasludināta par izšķirošo tendenci.
Atjaunotie amati!
Šī tendence saistīta ar tradicionālo amatniecības tehniku atdzīvināšanu un atjaunošanu. Dizaineri izmanto izšūšanu, aušanu un adīšanu un piedāvā mainīt mūsdienu sabiedrības dzīves stilu, kurā dominē tehnoloģijas.
Ar mūsdienu tehnoloģisko ierīču palīdzību dizaineri rada patiešām unikālas lietas. Piemēram, izmantojot dažādus algoritmus, šīs ierīces var darboties kā „projektētājas” un ar digitālās iespiedtehnikas palīdzību veidot paraugus, kuros jebkuras divas sastāvdaļas ir identiskas.
Filipa Sternza projekts Year of the Glitch rāda, kādas var izskatīties digitālās kļūdas.
Plankumi
Dizaineri eksperimentē ar digitālajām krāsas klāšanas metodēm, veidojot kontrastu starp digitālo kārtību un manuālās krāsošanas haosu. Krāsas, kas gleznaini izšķaidītas uz virsmas un pāriet cita citā, brīžiem uzliek vai nu konkrētu loģisku akcentu, vai kļūst par neapvaldītas enerģijas apliecinājum
Kļūdas skaistums
Dizaineri pēta dažādus materiālus un procesus, kas var dot negaidītus rezultātus. Piemēram, jaucot krāsas, iegūt neticamus toņus, kā arī materiālus (to skaitā plastītu un lateksu), no kuriem tiek veidota neprognozējama forma.
Flora un fauna
Apvienojot mūsdienu zinātniskos pētījumus un radošu pieeju, bioloģiskie procesi kļūst par jaunrades līdzekli. Botāniskās mutācijas var kļūt par iedvesmas avotu ne tikai konkrētu priekšmetu dizaina veidošanai, bet arī veselu rūpnīcu projektēšanai.
Modelētā daba
Dizaineri arvien vairāk pēta gaismas un krāsu ziņā daudzveidīgo dabu, lai to modelētu savā daiļradē.
Hiperdabisks
Zinātnes un dabas saplūsme kļūst arvien vairāk acīmredzama. Bet dizaineri un mākslinieki šajā procesā smeļas jaunu pieeju jaunradei.
Animisms
Lai izskaustu atkritumu vairošanu, dizaineri maina pieeju dzīvnieku valsts materiālu izmantošanai. Līdztekus plikādām var lietot kažokādas, spalvas, kaulus.
Monohromais minimālisms
Dominējošā monohromā palete sniedz zināmu vizuālu informāciju. Tā rāda, kādu līmeni sasniegusi savaldība vai kompromisu noliegšana.
Primitīvas izejvielas
Šis primitīvais stils kā digitālo tehnoloģiju antitēze mūs aizved aizvēsturiskos laikos. Gluži kā arheoloģiskos izrakumos atrasti un arhaiskām metodēm no dabiskiem primitīviem materiāliem – akmeņiem, kokmateriāliem un kažokādām – izgatavoti priekšmeti būtībā ir jauns atklājums.
Montāža
Nevainojama simetrija un viendabīgums aizstāts ar negaidītu un neprognozējamu kolāžu, kas valdzina un raisa neviltotu interesi. Eklektika ļauj no jauna rakursa paraudzīties uz priekšmetiem un dzīvi vispār.
Tekstilnieku amats
Tamborēšanu mūsu vecmāmiņas uzskatīja par labu laika kavēkli. Tagad dizaineri ievērojuši, ka šis amats atdzimst.
Jaunā gadsimta tautas māksla
Saikne ar tautas mākslu, kā arī rūpes par kultūras vērtībām un mantojumu veicina tradicionālās amatniecības atdzimšanu un tās tehniku atjaunināšanu.