Olga Bobrova
Šā gada janvāra dienās Parīzē notika prestižā izstāde Maison&Objet. Tās dalībnieku skaits pārsniedza trīs tūkstošus, bet apmeklētāju skaits – 100 tūkstošus. Katrs no tiem ieraudzīja kaut ko savu un izsecināja pats savu šoziem grandiozajā ekspozīcijā valdījušās greznības formulu. Savos novērojumos dalās pazīstamie latviešu dizaineri, studijas Neoklasika dibinātāji Karīna un Ulvis Ābiķi, kas saņēmuši godpilnās piecas zvaigznes un prestižo starptautisko prēmiju European Property Awards par projektu Home Sweet Home nominācijā Best Interior Design Private Rezidence.
Ulvis Ābiķis (U.Ā.): – Vispirms par kopiespaidu. Tā ir Viņas Augstība Daba, grezna un spilgta, – uz tapetēm, mēbeļu apšuvuma, dekoratīvajiem spilveniem, ziedu vāzēs un milzīgos, seno romiešu traukiem līdzīgos kašpo… Vai arī kautra, bet tikpat grezna visā savā “pieticībā”, piemēram, melnbaltajā tropu variantā. Šī versija, manuprāt, ir elegantāka un sevišķi izsmalcināta. Kompānija L`Objet piedāvāja pat “keramisku” dabu: ļoti lielus daudzkrāsainus kaktusus, kas gandrīz nav atšķirami no īstajiem, tieši tāpat kā citi lieliski izgatavoti mākslīgie augi un Silk-ka puķes.
Ja runa ir par izmantotajiem materiāliem, nav iespējams nepamanīt, ka prevalēja stikls. Caurspīdīgs, plāns, viegls, bet turpat blakus arī solīdi biezs un krāsains… Milzīgas stikla vāzes-glāzes, svečturi, pilnīgi brīnumaini mākslas objekti… Atmiņā palikušas čehu kompānijas. Preciosa ar saviem “gaisa baloniem”, kas tur pie griestiem greznās lustras. Oriģinālais zilais Sans Souci stikla kolbu “ķekars”. Un, protams, Lasvit izstrādājumi – īsti mākslas darbi. Iepatikās arī Toma Diksona oriģinālās vāzes-podi. Šis brits radījis caurspīdīga pūsta stikla izstrādājumu kolekciju Plant. Daudzas kompānijas šogad izrādīja matēta stikla priekšmetus – skaidra atsauce uz art deko ēru.
Karīna Ābiķe (K.Ā.): – Gribu pastāstīt par krāsu gammu. Institūts Pantone pasludinājis, ka 2018. gada krāsa ir Ultra Violet. Šī tik tiešām kosmiskā violetā krāsa, manuprāt, simbolizē oriģinalitāti un novatorismu. Turklāt ultravioletā krāsa vēsturiski asociējas ar garīdzniecību un mistiķiem. Tagad, kā norādīja Pantone pārstāvji, šī krāsa mūs aicina domāt par mūžīgām vērtībām. Ultra Violet šķiet gluži vai maģisks tālo zvaigžņu gaismas atspulgs. Man liekas, šī krāsa ideāli piederas tiem, kuri vēlas paslēpties no mūsu emocijām – diemžēl ne jau tikai pozitīvām emocijām vien – pārsātinātās pasaules.
Tomēr jāpiebilst, ka šī tā sauktā gada krāsa tika piedāvāta diezgan mazās devās, taktiski, fragmentāri. Varbūt tikai viena krēsla pārvilkumā daudzu citu mēbeļu vidū vai arī kā “traips” uz bieza stikla vāzes… Vispār Pantone palete ir veidota uz New York Fashion Week ietvaros demonstrētajām modes kolekcijām. Un tā vieš sirdī prieku un uzlabo garastāvokli ar dzeltenajām Meadowlark un Lime Punch, sārtajām Pink Lavender un Blooming Dahlia, brūnajām Chili Oil un Emperador, piesātināti sarkanajām Cherry Tomato un gaišzilajām Little Boy Blue nokrāsām. Daudz bija arī oranžo, terakotas un ķieģeļkrāsas toņu – tie lieliski iederējās interjeros. Un, protams, kur nu bez zaļās krāsas! Interjers bez tās taču vispār nav nekāds interjers! Tā ka arī dažādu zaļo toņu izstādē bija tik daudz, ka ne saskaitīt, tomēr priekšroka lielākoties bija dota piesātinātai smaragdzaļajai krāsai.
U.Ā.: – Vēl par materiāliem. Tāpat kā pagājušajā gadā, arī 2018. gada izstādes Maison&Objet janvāra sesijā interjeros diezgan plaši bija pārstāvēts gandrīz vai pavisam neapstrādāts koks. Daudz bija arī pinumu. Rotangs gan, kā liekas, nu jau apnicis, tāpēc uzmanība acīmredzot tiek pievērsta smalkākam, ažūram pinumam, tādam, kāds bija modē pagājušā gadsimta piecdesmitajos gados.
Jāteic, ka šā gada izstādes rīkotāji milzīgu uzmanību veltījuši tiem, kurus es saucu par individuālistiem. Tie ir mākslinieki, dekoratori, lietišķās mākslas meistari. Cilvēki ar nestandarta domāšanu, autori. Viņi strādā ar dabiskajiem materiāliem, tostarp, protams, arī ar koku. Nelielos stendos bija eksponēti arī viņu darbi. Atmiņā palikušas “trakās zivis” uz Jean-Shristophe Dablemont konsolēm un Benoit Averty mākslas darbi – koka izstrādājumi, kas izskatās pēc smalkām salvetēm.
K.Ā.: – Nevaru nepieminēt gandrīz vai visās vietās un lietās obligāto melna un zeltīta metāla klātbūtni. Mēbeļu kājiņas, iekaramās konstrukcijas, žurnālu galdiņu un citu galdu apmales… Taču misiņš un varš vēl nebūt neatkāpjas no savām pozīcijām. Tiesa gan, tie nolēmuši būt pieticīgāki un vairs nespīdēt, bet palikt matētajos variantos.
Lai iedzīvinātu savu greznības formulu, daži dizaineri piedāvā to iekļaut parastu dzīvokļu interjeros ar marmora (žurnālu galdiņa virsma, pāris svečturu) un samta palīdzību. Turklāt samts vairs nepretendē uz dominējošu vietu – piemēram, lielgabarīta dīvāniem, bet samierinās ar nelielu pufiņu sēdekļiem…
Dizaineri atcerējušies jūras tematiku: zilās un oranžās krāsas savienojumi, stikla vāzes ar smiltīm, ainavas ar koraļļiem… Ceļojumu, jūras kruīzu gars bija acīmredzams… Daudzos stendos savu rāpuļojošo dzīvi vadīja vaboles, skarabeji, kāpuri un citādi kukaiņi.
…Izdzisusi gaisma, kas staroja stikla bumbās un kolbās, mitējušās skriet vaboles, apklusis vējš tropu dārzos. Daži jau atklājuši, bet citi vēl tikai cenšas atminēt greznības formulu. Līdz nākamajai Maison&Objet sesijai!
Par zīmola Meridiani stenda zvaigznēm kļuva galds Owen un krēsli Odette, ko izstrādājis radošais direktors Andrea Parizio.
Itāļu markas Porada jaunums ir kumode Bayus, ko izstrādājusi studija G. & O. Buratti. Korpuss izgatavots no kanaleto riekstkoka, atvilktnes dekorētas ar ādu, kājiņām – misiņa apdare.
Spāņu porcelāna zīmols Parīzē debitēja ar mēbeļu kolekciju. Žurnālu galdiņu Moments porcelāna virsmām mākslinieki izstrādājuši divus raksta veidus – Shadow un Crystall. Pamatne var būt izgatavota no ozola, venges vai metāla.
No četrām sekcijām veidotais žurnālu galdiņš Pastille ir jaunais dizainera Tjerī Lemēra darbs, kas izstrādāts zīmolam Fendi Casa. Eksotiskās koku sugas šis francūzis apvieno ar misiņu.
Angļu marka Degournay parādīja ar roku apgleznotu art deko stila tapešu kolekciju Namban, kuru tās mākslinieki sagatavojuši sadarbībā ar portugāļu studijas Oitoemponto dizaineriem Žaku Beku un Arturu Mirandu.
Franču tekstila nams Pierre Frey savā jaunajā kolekcijā Grand Canyon pievērsies indiāņu cilšu tematikai. Uz tapetēm un audumiem – raksturīga etniskā apdruka, ērgļu spalvu galvas rotas, vigvami un pērlītēm izšūti maki.
Angļu marka Cole and Son prezentēja Holivudas dekoratora Mārtina Lorensa Bularda tapešu kolekciju Bahia. Dizainu iedvesmojusi Bahijas pils (Marrākešā) ar savu arhitektūru un interjeriem.
Amerikānis Džons Derians savā studijā Ņujorkā veido trauku kolekcijas dekupāžas tehnikā. Zīmols Designers Guild parādīja pēc viņa zīmējumiem, saglabājot mākslinieka rokrakstu, izgatavotus audumus un tapetes.
Zīmola Jim Thompson mākslinieki, veidojot jauno audumu kolekciju Bardo, pievērsušies periodam, kad eiropieši atklāja Ķīnā darināto zīdu. Audumi rotāti ar dejojošiem pūķiem, tīģeriem un eksotiskiem putniem.
Marka CC-Tapis prezentēja jaunu paklāju ar abstraktu apdruku no dizaineres Elenas Salmistraro kolekcijas Cartesio. Par iedvesmas avotu apdrukai kļuvis Edvina Abota zinātniski fantastiskais romāns “Flatland”. Šā literārā darba varoņi ir ģeometriskas figūras, kas cenšas atklāt trešās dimensijas noslēpumu.
Lielie, taču ļoti vieglie gaismas ķermeņi Gifu, kurus kompānijai Ozeki izstrādājis Sebastians Konrans, atsauc atmiņā pirmo gaisa balonu un lidmašīnu konstrukcijas. Tie izgatavoti no japāņu tradicionālā papīra washi, bet to karkasi, kas atgādina gaisakuģu detaļas, – no koka.
Gaismekli Collapsible pilnmēness formā dizainers Kazuhiro Jamanaka izgudrojis kompānijai Pallucco, un pēc konstrukcijas tas ir līdzīgs atstarojošam ekrānam, kādu izmanto fotosesijās, – viegli sarullējams, saliekams un pārvietojams.
Zīmola Sieger by Fürstenberg atjaunotā un eksponētā porcelāna kolekcija My China! izceļas ar savām graciozajām līnijām, izsvērtajām ģeometriskajām formām un zīmējumu – koncentriskiem apļiem.
Jaunā servīze In Bloom ir franču zīmola Bernard Daud un mākslinieces skulptores Cemeras Peledas sadarbības rezultāts. Zīmējums uz porcelāna veidots lieliem triepieniem autorei raksturīgajā manierē.
Par godu savai 130. gadadienai franču kristāla nams Lalique izlaidis limitētu sēriju Hirondelles, kas veltīta vienam no Renē Lalika mīļākajiem dekoriem – bezdelīgām. Kolekcijā ietilpst vāzes, dekanters, servēšanas trauki, augļu vāze, galda pulkstenis un dekoratīvas putnu figūriņas.