Ilze Kraukle
Septembrī Apvienotās Karalistes galvaspilsētā galvenais notikums bija London Design Festival. Šajos ideju un sasniegumu svētkos piedalījās pazīstamie latviešu dizaineri, studijas Neoklasika dibinātāji Karīna un Ulvis Ābiķi, kas apbalvoti ar piecām zvaigznēm un prestižo starptautisko prēmiju European Property Awards nominācijā Best Interior Design Private Rezidence par projektu Home Sweet Home. Lūk, ko viņi pastāstīja.
– Visas šīs dienas visa Londona, pilnīgi atmetusi tai raksturīgo stīvumu un pieticību, burtiski kliedza uz katra stūra: mums ir pasākums! Pasaules mēroga pasākums! Un sludināja, ka britu galvaspilsēta ne tikai pretendē būt, bet patiesībā jau ir arī visas pasaules dizaina galvaspilsēta, – saka Ulvis. – Tikai dažu dienu laikā šā festivāla ietvaros dažādos muzejos, galerijās un pilsētas laukumos notika vairāk nekā 400 pasākumi. Skaidrs, ka tos visus apmeklēt nebija iespējams. Mēs bijām dažos galvenajos.
Šogad pastiprināta uzmanība tika pievērsta izstādei Decorex International, kurai šis ir tieši 40. jubilejas gads. Šī izstāde pamatoti tiek atzīta par Lielbritānijas galveno ekspozīciju elites preču un materiālu segmentā un vispār par vienu no svarīgākajiem notikumiem pasaules interjera dizaina dzīvē. Tajā piedalījās vairāk nekā 400 zīmolu no dažādām valstīm: gan slavenas kompānijas, gan nākamās pasaules dizaina zvaigznes. Saskaņā ar tradīciju Decorex International bija sarīkota Syon Park, milzīgās teltīs. Uz to sienām bija izvietota informācija par slaveniem dizaineriem un viņu projektiem.
– Gribu atzīmēt, ka Decorex International ir pēc britu standartiem diezgan augstas klases pasākums, ko ļoti iemīļojuši dekoratori, – stāsta Karīna. – Šeit ļoti izsmalcinātas tapetes un audumus, greznas mēbeles, gaismas ķermeņus un citus interjeru noformēšanai paredzētus aksesuārus izrāda visai plaši pazīstamas kompānijas. Kas palicis prātā: tapetes, kas ir identiskas ar krēslu apvilkumu, firmas Ooumm interesantie sveču dekora risinājumi. Jāteic, ka daudz gaismas ķermeņu bija eksponējušas tādas kompānijas kā Brand van Edmond, iDogi, Preciosa, Lasvit. Dalībniekiem un apmeklētājiem patīkams pārsteigums bija Champagne Bar, kas izveidots viktoriānisma laikmeta Kristāla pils garā, autore – dizainere Šalini Misra.
– Festivāla ietvaros centrā Olympia London notika izstāde-gadatirgus 100% Design, – turpina Ulvis. – Šī ekspozīcija bija sevišķi interesanta tiem, kuri nodarbojas ar priekšmetisko dizainu. Te bija pārstāvēts viss modernākais, progresīvākais un konceptuālākais. Galvenā izstādes 100% Design London koncepcija ir neparastas, dažkārt pat paradoksālas idejas un inovācijas dizaina un arhitektūras jomā. Piemērs: firmas Casamania oriģinālie sienas plaukti un stelāža robota veidā. Vai arī portugāļu kompānijas Delightfull mēbeles un gaismas ķermeņi. Starp citu, es domāju, ka portugāļu dizains patlaban piedzīvo uzplaukumu.
– Kā gan varēja neapmeklēt Viktorijas un Alberta muzeju, – iespaidos dalās Karīna. – Šis muzejs festivālā piedalās kopš 2009. gada. Un atkal pārsteidza. Pateicoties slavenajiem autoriem, protams. Britu dizainers Ross Lavgrovs iedvesmojies no Devonšīras gobelēniem un šeit nodemonstrēja savu “gobelēnu” – milzīgu, vairāk nekā 21 metru garu instalāciju Transmission. Palestīniešu arhitekti brāļi Anastasi uzbūvējuši akmens torni, bet austrālietis Flinns Talbots izveidojis unikālu gaismas instalāciju Reflection Room, kas periodiski maina krāsu.
– Par vienu no dizaina festivāla norises vietām tradicionāli bija kļuvis arī lieliskais universālveikals Harrods, kuru 1824. gadā nodibinājis Čārlzs Henrijs Herods, – stāsta Karīna. Šogad Harrods bija izvēlējies tematu House of Design un piedāvājis veidot interjerus speciāli vienā no veikala stāviem “uzbūvētās” mājās, kas tika atsegtas šķersgriezumā.
…Festivāls beidzies, bet palikusi ideju svētku sajūta un vēlēšanās pārdomāt redzēto. Lai idejas attīstītu tālāk vai iemiesotu dzīvē.
Cocoons Bench. Marlene Huissoud
Unikāls francūzietes Marlēnas Isū eksperiments: kolekcijas Cocoons soliņi, taburetes, skapji, stelāžas un konsoles. Šie priekšmeti izgatavoti no Indijas zīdtārpiņu kokoniem un pārklāti ar plānu dabiska bišu vaska kārtiņu gluži kā ar laku.
Jule Waibel
Vācu dizainere Džūla Vaibeila, kas strādā Londonā, radījusi oriģinālu pufu kolekciju. Pufi izgatavoti no simtprocentīgas vilnas, kas izlaista caur tvaiku. “Tas ir vecs paņēmiens, kas savulaik tika izmantots svārku plisēšanai,” – skaidroja izstrādnes autore.
Gae. Achille Salvagni
Itāliešu arhitekts un dizainers Akile Salvāni savu sajūsmu par japāņu estētiku iemiesojis atpūtas krēslā Gae.
Aram. Miyazaki
Kolekcija Miyazaki – lakoniski koka krēsli skandināvu stilā.
Allermuir. Axyl. Benjamin Hubert
Bendžamins Hūberts no dizaina aģentūras Layer prezentēja kolekciju Axyl, kas radīta fabrikai Allermuir no pārstrādātiem materiāliem. Dizainers izmantojis pārstrādātu koku, alumīniju un polimērus. Mēbeles izdevušās graciozas un stabilas.
Liberty. Antropologie
Kompānija Antropologie fabrikai Liberty radījusi liekta finiera krēslu sēriju. Krēslu atzveltnes rotā apdruka angļu Mākslas un amatu kustības (Arts and Crafts) spilgtākā pārstāvja Viljama Morisa stilā.
Essence of Strenght. Lounge Chair. Kristian Arens
Viens no spilgtākajiem industriālajiem dizaineriem Kristians Arenss radījis unikālu, neatkārtojamu interjera priekšmetu – šēzlongu Essence of Strength. Šis no karbona izgatavotais modelis ir īsts inženierijas sasniegums, kas drosmīgi met izaicinājumu vispārpieņemtajiem dizaina standartiem.
Leblon Delienne. Le-A Coffee Table. Zaha Hadid Design
Zahas Hadidas birojs sadarbībā ar franču darbnīcu Leblon Delienne radījis kafijas galdiņu-sprogu, kas atkārto “Zvaigžņu karu” princeses Leas frizūras formu un laists klajā vairākos variantos – baltā, melnā, pērļu un tērauda krāsā.
Compac. Mineral Gravity. Arik Levi
Ariks Levi izstādē Design Frontiers, kas notika Somerset House, prezentēja projektu Mineral Gravity un demonstrēja apbrīnojamās dekoratīvās iespējas, kas saistītas ar mākslīgo akmeni Compac. Tas ir līdzīgs marmoram, bet diezgan caurspīdīgs.
Swarovski. Luminous Reflections. Tord Boontje.
Projekta Luminous Reflections ietvaros dizainers Tords Buntjē demonstrēja savas jaunās izstrādnes rezultātu – kompānijai Swarovski radītos gaismekļus, trīs dekoratīvus neslīpētus kristālus, kas ar savām maigajām kontūrām atgādina kūstošus ledus gabaliņus.
Ciara O’Neill
Grūti noticēt, ka šie skulpturālie lukturi izgatavoti no gofrēta plastikāta. Taču projekta autore ir izstrādājusi savu unikālu metodi šā rūpnieciskā lokšņu materiāla griešanai un formēšanai.
Bionic Chandelier. Julian Melchiorri
Šis itāliešu dizainera, inženiera un bioķīmiķa Džuliana Melhiori projekts, kas tika demonstrēts Viktorijas un Alberta muzejā, ir interesants tajā ziņā, ka izskatās pēc lustras, bet par tādu var tikt uzskatīts tikai daļēji. Tā galvenā funkcija ir gaisa attīrīšana. Septiņdesmit caurspīdīgās stikla “ziedlapiņas” ir piepildītas ar biošķīdumu un tajā mītošām jūraszāļu kolonijām. Saules staru vai mākslīgās gaismas ietekmē jūraszāles uzsūc ogļskābo gāzi un izdala skābekli.
Innermost. Panel. Open Studio
Open Studio dizaineri fabrikai Innermost izstrādājuši interesantu gaismekli Panel, kas sastāv no metāla ziedlapiņām.
CTO Lighting. Lucid Michael Verheyden
Beļģu dizainers Maikls Verhaidens kompānijas CTO Lighting vajadzībām izgudrojis galda lampu Lucid. Tā, pateicoties savām sastāvdaļām – misiņa pamatnei un alabastra plafonam – arī ir atzīstama par interesantu mākslas objektu.