Jonas Maļinauskas
Izstāde Tendence, kas katru gadu tiek rīkota pasaulslavenajā izstāžu kompleksā Messe Frankfurt, jau ar pašu nosaukumu liecina par to, ka šis pasākums, kas šogad pulcējis vairāk nekā 1000 dalībnieku, kalpo mērķim parādīt pasaulei jaunās tendences mājsaimniecības preču jomā. Taču faktiski pār izstādes apmeklētāju galvām gāžas tik liela visdažādāko iespaidu lavīna, ka atrast tiem kopsaucēju ir gandrīz vai neiespējami. Tomēr atļausimies riskēt un mēģināsim izdarīt dažus vispārīgus secinājumus.
Tā kā pašā vasaras karstumā notikušās izstādes galvenais mērķis bija parādīt ziemas un pavasara sezonai sagatavotā sortimenta preces, ārkārtīgi plašajai eglīšu rotājumu un Lieldienu olu pārstāvībai Messe Frankfurt stendos nevajadzēja kļūt par pārsteigumu. Tomēr milzīgajā spilgtu, bet visai vienveidīgu priekšmetu klāstā bija grūti saskatīt ko oriģinālu, tāpēc galu galā vinnētāji izrādījās tie eksponenti, kuri izvēlējušies oriģinālu pieeju un izteiksmes līdzekļus. Piemēram, vācu kompānija AM Design Floristik iedomājusies jau gana apnikušos Lieldienu zaķus nomainīt ar simpātisku lamu saimi. Savukārt par neoficiālu izaicinājumu Santa Klausam kļuvušas firmas Verner Voss dekoratīvās mājiņas-svečturi. Šāda veida priekšmeti var kļūt par mudinājumu pārskatīt pašu pieņemtos svētku noformējuma šablonus.
Viens no galvenajiem izstādes Tendence pievilkšanas centriem neapšaubāmi bija jaunajiem talantiem atvēlētā zona Talents. Diemžēl vairums no talantiem bija orientējušies nevis uz moderno dizainu, bet gan uz tradicionālajiem amatiem – keramiku, tekstilu, juvelierizstrādājumiem. Tas arī saprotams – pēc daudzu ražotāju pārdislocēšanās uz Tālajiem Austrumiem eiropiešu dizaineriem nākas iztikt pamatā ar savām pašu “ražošanas jaudām”. Tomēr pat vissīkākajos objektos, piemēram, juvelierizstrādājumos, arī ir saskatāmas kopējās priekšmetiskās vides attīstības tendences. Digitālā griešana un trīsdimensiju druka, bez šaubām, ļauj panākt līdz šim nepieredzēti augstu kvalitāti, tomēr droši vien jau tuvākajā nākotnē rotām un sīkplastikai piešķirtās ažūrās mežģīnes kļūs par unikālu gaismas ķermeņu un mēbeļu formām vai pat arhitektūras elementiem.
Viena no galvenajām patēriņa preču tirgus attīstības tendencēm noteikti ir plašā digitālo tehnoloģiju ieviešana. Taču tā ne visai atbilst izstādes Тendence galvenajam mērķim un tāpēc bija pārstāvēta tikai fragmentāri. Piemēram, beļģu zīmols Joouls parādīja akustisko bluetooth-skandu, dekoratīvu RGB–gaismekli un… ledus spaini vienā un tajā pašā korpusā. Orientāciju uz “zelta jaunatnes” burziņiem apliecina ne tikai šā izstrādājuma graciozā forma, bet arī solīdā cena.
Tā kā joprojām par daudzsološu tendenci tiek uzskatīta ekoloģija un otrreizējo izejvielu lietošana, izstādē Tendence tāpat kā agrāk bija gana daudz iespēju iepazīt interesantas pārstrādāto materiālu formas un pielietojumus. Šāda veida projektos pats galvenais ir laikus pamanīt, “kur kaut kas tāpat vien mētājas”, un izdomāt, kā šo “kaut ko” varētu izmantot apģērbu, mēbeļu vai aksesuāru ražošanā. Šogad, piemēram, Šveices kompānija Elephbo parādīja vairākus somu, mugursomu un pat kedu modeļus, kas izgatavoti no polipropilēna maisiem, kuros parasti tiek iepakots cements un kuri importēti no tālās Kambodžas. Firmas dibinātājam dizaineram Nikolasam Hakslijam šis materiāls iepaticies tāpēc, ka ir ļoti izturīgs un lēts, turklāt, pateicoties savai “nobružātajai” grafikai, lieliski izskatās kopā ar dabisko ādu un metāla furnitūru. Tādējādi iznāk, ka, teiksim, Pnompeņas apkārtnē šo cementa maisu lēveri burtiski mētājas zem kājām, bet gatavie šveiciešu zīmola izstrādājumi maksā simtiem eiro. Dizainers apgalvo, ka grafiskie motīvi grandža un popa stilā varētu tikt veiksmīgi izmantoti gan interjeru noformēšanā, gan arī mēbeļu ražošanā.
Lietuvieši sēžammaisu Pušku Pušku ražošanā gan otrreizējās izejvielas neizmanto, toties veiksmīgi ieviesuši vairākus apdares veidus, tostarp oriģinālus ar digitālās drukas metodi veidotus grafiskos motīvus.
Mārketinga spēlē absolūti drošu gājienu vienmēr pasaka priekšā laba humora izjūta. Diemžēl vācu firma Kare Design, kas parasti šajā izstādē uzņemas jokdara lomu, šoreiz nepiedalījās, tāpēc humora dzirksteli uzpūst nācās citiem izstādes dalībniekiem. Publikas uzmanību izpelnījās gan pēc Buratino tēla veidotās galda lampas Dr. Wattson, ko eksponēja firma Piffany Copenhagen, gan grupas Quartier 63 izstādītie atkritumu konteineri, kas vienlaikus veic arī rekreācijas funkciju. Tomēr par īstu līderi kļuva firma Donkey ar veselu virkni vienkāršu, bet asprātīgu lietu, kas varētu ienest krāsas mūsu ikdienas rutīnā. Patiesību sakot, tāds jau bija arī visas izstādes Tendence mērķis – pierādīt, ka apkārt esošie priekšmeti var mūs iepriecināt ne tikai reizi gadā, Ziemassvētkos, bet arī darbdienās…