Ilze Kraukle
Saskaņā ar tradīciju septembrī Parīzē notika kārtējā izstāde Maison & Objet.
Tas ir zīmīgs notikums visiem tiem, kuri nodarbojas ar interjeru dizainu un seko jaunākajām tendencēm šajā jomā. Parīzē tiek izrādītas labākās kolekcijas, kas atbilst pašai franču stila būtībai, kuru var raksturot ar trim vārdiem: eleganti, skaisti, praktiski. Skaidrs, ka izstāde kļuvusi par labas gaumes etalonu.
Prestižā pasākuma rīkotāji pieņēma jaunu izaicinājumu, pilnībā pārskatot izstādes struktūru un attiecībā uz paviljoniem atgriežoties pie pirmsākumiem. Mājai bija atvēlēti četri, priekšmetiem – septiņi paviljoni.
Lakoniskais dizains un līdz ar to arī taisnās līnijas pamazām atkāpjas. Aizvien vairāk apaļu un greizu formu.
Parīze mūs pieradinājusi pie šika un spozmes. Šeit labāk nekā jebkur citur izskatās zelts, misiņš un citas ar metālu saistītas variācijas.
Pēdējo gadu laikā par neatņemamu katras kārtējās izstādes sastāvdaļu kļuvis ekodizains. Arī šogad Maison & Objet turpina ekokustības ķēdīti gan attiecībā uz priekšmetiem, gan interjera risinājumiem. Joprojām modē ir koks un salmi.
Diezgan populāra ir Āfrikas un Austrumu tēma, kuras motīvi dominēja daudzos stendos un, šķiet, ir ieskicējuši arī zināmu vektoru, kas, pilnīgi iespējams, varētu nomainīt lakonisko skandināvu pieeju.
Par vienu no izstādes tematiem kļuvusi koncepcija “Bye, bye, rutine. Hello, surpise” (“Ardievu, rutīna. Esi sveicināts, pārsteigum”). Tādējādi izstādes organizatori likuši saprast, ka šeit nav vietas jau apbružātām, vienveidīgām un banālām idejām, – tiek gaidīta tikai ekstravagance, kreativitāte un neordināra domāšana.
DĪVĀNI
Pjero Lisoni, iedvesmojoties no sojas pupas formas, fabrikai B&B Italia izgudrojis šēzlongu Eda-Mame. Pateicoties augstajai mugurdaļai un ērtajam sēdeklim, šis priekšmets lieti noderēs relaksācijai.
Tai pašai fabrikai Naoto Fukasavas radīto krēslu sēriju Harbor, kuras pirmizrāde notika pagājušajā gadā un vainagojās ar panākumiem, tagad papildinājis jauns raksturīgās skulpturālās un ergonomiskās formas dīvāns.
Portugāļu zīmols Royal Stranger demonstrēja oriģinālu dīvānu no kolekcijas Marshmallow. Tā neparastās arhitektoniskās formas un maigā tirkīzzilā krāsa ir tieši tādas iezīmes, kas ļauj šo priekšmetu atzīt par spilgtu franču šika paraugu.
KRĒSLI
Tors Hadsunds kompānijai Umage projektējis atpūtas krēslu The Reader. Tā speciāli izliektais un ar finieri laminētais ozolkoka karkass ir tradicionālā skandināvu dizaina pazīme. Apvilkums karkasu sedz tikai daļēji un līdz ar to aicina pievērst uzmanību tieši koka detaļām.
Holandiešu zīmola Zuiver atpūtas krēsls Mia izstrādāts mūsdienīgā stilā. Greznais samts veiksmīgi savienots ar minimālistisko metāla konstrukciju. Šī mēbele ir ļoti ērta, pateicoties dziļajai mugurdaļai un oriģinālajiem elkoņu balstiem, turklāt vēl pagriežama pa 360 grādiem.
Fabrikai B&B Italia Naoto Fukusavas projektētais krēsls Belle atgādina pasaku par Skaistuli un Briesmoni. Tā konstrukcija – mugurdaļas pāreja elkoņu balstos – ir sevišķi eleganta un īpaši pasvītrota ar izliekuma zonu aptverošu slīpināto stūra līniju.
Krēslā Ericeira iemiesotā ideja sakņojas iespaidos no tādā pašā vārdā saukta portugāļu ciemata, kuru lielisko pludmaļu dēļ iecienījuši sērfingotāji. Tieši liektās, līganās sērfinga dēļa līnijas kļuvušas par pamatu attiecīgās mēbeles projektam.
Zīmols Seletti bezbailīgi ķēries pie provokācijas popārta stilā. Dizaineri Mauricio Katelāns un Pjērs Paolo Ferari, radot atpūtas krēslus Seletti wears Toiletpaper, iztrakojušies “pa pilnu programmu” un apvilkumam izmantojuši neparastu apdruku.
Izcēlās kompānija Queeboo. Tā parādīja Studio Job dizaina taburetes-galvaskausus ar zelta un sudraba apdari, kā arī vēlreiz atgādināja par itāļu dizainera Stefano Džovanoni krēsliem-trusīšiem Rabbit ar sudraba, bronzas un dažnedažādiem citiem spožiem pārklājumiem.
SKAPJI
Portugāļu kompānija Green Apple atjaunojusi savu kolekciju Fire & Ice, kuras rozīnīte ir skapis Bongo. Šai elegantajai mēbelei ir neparastas bīdāmas durvis ar apjomīgu virsmu.
Jaunu ierobežotā sērijā izlaižamās dīvainās kumodes Honeycomb variantu parādīja zīmols Royal Stranger. Šīs mēbeles apdare imitē bišu šūnas visdažādākajos zaļās krāsas toņos ar zeltainas krāsas nerūsējošā tērauda elementu ielāsmojumiem.
Portugāļu fabrikа Wewood parādīja atjaunotu kumodes Scarpa variantu. Šīs mēbeles īpatnība ir kontrastainā apdare. Ozolkoka kumodes bīdāmās durvis ir apšūtas ar apjomīgiem heksagoniem.
GALDI
Portugāļu fabrika Wewood parādīja rakstāmgaldu Bridge, ko lakoniskajā skandināvu stilā projektējis dizainers Kristofs de Souza.
Portugāļu kompānija Ginger & Jagger parādīja oriģinālu žurnālu galdiņu no kolekcijas Earth to Earth. Uz tā zeltītajām kājiņām, kas imitē koka zarus, balstās četras virsmas, kas simbolizē lapotnes. Galda virsmu inkrustācijai izmantots Amerikas valrieksts.
Kulta galdiņu Alanda, kas tika ražots pagājušā gadsimta astoņdesmitajos gados, kompānija B&B Italia laidusi klajā no jauna par godu pagājušajā gadā mūžībā aizgājušajam slavenajam arhitektam un dizaineram Paolo Pivam. Šis klasiskais dizaina priekšmets savulaik guva lielus panākumus un joprojām ir viens no populārākajiem priekšmetiem vintāžas mēbeļu tirgū.
PAKLĀJI
Vairums paklāju tagad tiek izgatavoti ar moderno tehnoloģiju palīdzību. Tādējādi ir iespējams radīt visdažādāko formātu un izmēru modeļus ar vissarežģītākajiem rakstiem un ornamentiem. Тā, piemēram, fabrika Toulemonde Bochart demonstrēja oriģinālus modeļus Ettore ar art déco stila ornamentiem un pečvorka tehnikā darinātus oriģinālas ieapaļas formas modeļus Polia.
Zīmols Zollanvari parādīja oriģinālu paklāju “Mežs rudenī”, kas faktiski ir īsta glezna.
GAISMAS ĶERMEŅI
Dizainere Lūsija Koldova kompānijai Brokis izstrādājusi gaismekli Big One. Tas sastāv no divām pūsta stikla sfērām. Mazākā, piena krāsas sfēra ietver sevī gaismas avotu un šķietami peld apjomīgajā caurspīdīgajā akvārijā, tas ir, lielajā, ārējā sfērā.
Uzmanību pelnījis vēl viens Lūsijas Koldovas darbs – gaismeklis Puro Sparkle (puro spāņu valodā nozīmē – cigārs), kas izstrādāts zīmolam Brokis, izceļas ar savu interesanto formu un dod kliedētu, maigu gaismu.
Čehu fabrika Sklo parādīja gaismas ķermeņu kolekcijas Wrap Pin un Hold Pin. To radīšanai amerikāņu dizaineri Karena Gilberta un Pols Pavlaks izmantojuši interesantu risinājumu. Pirmajā gadījumā gaismekļus iekāruši misiņa cilpā, kas izskatās pēc spraužamadatas. Savukārt gaismeklis Wrap Pin, kas izskatās pēc stikla diegu kamola, ir izgatavots divās versijās: parastā caurspīdīgā un sudrabainā ar spoguļa efektu.
Epopejas “Juras laikmeta parks” pēdējā sērija iedvesmojusi dizaina studiju Marcantonio radīt gaismas ķermeņu kolekciju Jurassic kompānijai Seletti. Tiranozaura un brontozaura formas gaismekļi padarīs interesantāku jebkuru bērnistabu.
Artek nodemonstrēja Alvara Ālto dizaina klasiku jaunā izpildījumā. Jaunumi – sienas lampa A330S “Zelta zvaniņš” (1937) un melnā piekaramā lampa A331 “Strops” (1953) – ir lieliski izmantojami telpas zonēšanai ar gaismas palīdzību.
AKSESUĀRI
Itāļu māksliniece keramiķe Paola Paroneto atjaunojusi savu kolekciju Cortocci. Tajā apkopotie “saburzītie” priekšmeti izskatās tā, it kā būtu salīmēti no gofrēta papīra gabaliņiem. Šādu efektu panākt palīdzējušas dažādu tehniku kombinācijas un tā saucamais papīra māls, kas materiālu padara izturīgu un plastisku, bet pats apdedzināšanas procesā sadeg, atstājot raksturīgu nelīdzenu reljefu.
Zīmols Seletti demonstrēja dizaineres Elenas Kutolo sagatavoto kolekciju Canopie. Vāzes faktiski ir humoristiskā garā veidotas meiteņu figūras. Katrai “meitenei” dots savs vārds. Iepazīstieties: Lula, Izumi, Rosio, Pepa un Zoje.
TRAUKI
Patrīcija Urkiola, japāņu kultūras iedvesmota, zīmolam Alessi izstrādājusi virtuves trauku kolekciju Edo. Šajā funkcionālo trauku komplektā ietilpst 16 stilīgi nerūsējošā tērauda trauki, un tas var kļūt par jebkuras virtuves rotu.
Itāļu arhitekts un dizainers Mikele de Luki tam pašam zīmolam radījis oriģinālu tējkannu. Pēc formas tā atgādina plisētus svārkus un attiecīgi arī nosaukta – Plisse. Tējkannas korpuss izgatavots no termoplastmasas, un tās pamats ir termoizolēts. Tējkanna tiek izgatavota četrās krāsās: baltā, pelēkā, sarkanā un matēti melnā.
Elegantu un lakonisku beļģu zīmolam Valerie Objects izstrādātu galda piederumu kolekciju Skeleton demonstrēja slavenā japāņu dizaina studija Nendo. Kolekcijā ir četri visai ekstravaganta dizaina priekšmeti: nazis, dakšiņa, ēdamkarote un deserta karote. Komplekta nosaukums nebūt nav nejaušs – priekšmeti pēc formas atgādina rentgena staru izgaismotas skeleta daļas. Neparastais dizains it kā aicina šos galda piederumus turēt nevis skapī aiz durtiņām, bet gan redzamā vietā, vēl jo vairāk tāpēc, ka tie ievietoti speciālās ligzdiņās. Komplekts izgatavots četrās versijās: melnā, sudraba, vara un zelta krāsā.