Olga Bobrova
Tieši šādu mērķi sev un visai savai komandai ir nospraudis temperamentīgais itāliešu puisis, markas Diesel dibinātājs Renco Roso. Un guvis panākumus: zīmols ir zināms visā pasaulē un pazīstams ikvienam – kā lielam, tā mazam.
Miljoni ir pieņēmuši par savu kredo kompānijas For Successful Living («Veiksmīgai dzīvei») saukli, kas izrietējis no jau pagājušā gadsimta piecdesmitajos gados visiem līdz kaklam apnikušā postulāta «Patēriņa preces palīdz dzīvi darīt labāku». Jau no pirmās reklāmas kampaņas, kas tika sarīkota 1991. gadā, šī pati Successful Living pārvērtās par jauna darbības virziena koncepciju – Diesel Living. Tās dzīvotspēju stiprināja arī pats sinjors Roso, paziņodams: «Mēs nepārdodam apģērbu, mēs pārdodam dzīves stilu!» Kvēlie Diesel pielūdzēji, šos vārdus uztvēruši ar visu sirdi un dvēseli, sāka ne vien nēsāt Diesel džinsus un citus apģērbus, bet censties tikt arī pie dažādiem šā ekstravagantā zīmola aksesuāriem un pat veseliem interjeriem.
Diesel Living, tas nozīmē – ļoti oriģināli interjeri: ar nez kādam nolūkam paredzētiem metāla diskiem rotātas sienas, krēsla tumba, kas izskatās tā, it kā būtu vienā gabalā izlieta no alvas, to «sargājošā» kobra, kas arī, protams, ir metāla izstrādājums.
Pirmoreiz koncepcijas Successful Living ietvaros Diesel mēbeļu un gaismas ķermeņu kolekcijas tika eksponētas 2009. gada izstādē iSaloni. Markas Diesel modeļus laida klajā fabrikas Moroso un Foscarini. Ar laiku pēc kompānijas īpašnieka Renco Roso ielūguma tām pievienojās arī citi itāliešu metri.
Apvienojot laikmetam raksturīgo industrializācijas garu ar vintāžas stilu, dizaineru grupa Diesel Creative Team un fabrika Scavolini, vispāratzītais līderis virtuvju segmentā, laida pasaulē unikālo Diesel Social Kitchen, kas ir slavena ar ļoti saprātīgo un ergonomisko telpas izmantojumu. Šo pēc projekta ieceres un elementu komponējuma ārkārtīgi savdabīgo virtuvi raksturo vārdi «svētku enerģētika» un «superfunkcionalitāte». Nesen duets Diesel Creative Team un fabrika Scavolini nolēma paplašināt savas sadarbības robežas, apgūstot arī vannas istabas telpu, radot kolekciju Diesel Open Workshop.
Patīkamas formas atzveltnes krēsli no Moroso, kas pārvilkti ar pietiekami glītu audumu, gan šķiet visai ērti un tā vien aicinātu tajos atpūsties. Taču priekšmeta daļas kopā saturošās neapslēptās, bet, gluži otrādi, demonstratīvi atklātās bultskrūves daudzus cilvēkus var mulsināt… Par spīti savam sevišķi futūristiskajam pārvilkumam bez pielūdzējiem nav palicis atzveltnes krēsls no sērijas Deco Futura: izrādās, ka daudzi esot spējuši auduma rakstā saskatīt klintis. Tomēr dažs labs cits šo «futūrismu» kvalificēja kā krēslā izgāztu un ar ne visai tīru brezentu piesegtu celtniecības atkritumu kaudzi…
Arī izstrādājot gaismas ķermeņus zīmolam Foscarini, akcents tika likts uz nestandarta dizainu. Un, kā vienmēr, pasaulei tika stādīts priekšā nevis tikai attiecīgais priekšmets pats par sevi, bet gan dzīves stils – brīvs no jebkādiem šabloniem, kreatīvs, izaicinošs. Gaismeklis Rock simbolizē vulkānisko iezi, kas satur dimantus un šķeldamies atklāj pasaulei sevī ilgi glabātos dārgumus. Šis objekts no ārpuses ir mistiski nopietns, bet iekšpusē spilgts. Tikpat noslēpumains, kaut arī šķietami vienkāršs un parasts ir gaismeklis White Noise: kupolveidīga «slēgplāksne» maskē gaismas avotu, kas tieši apstaro tikai zem tā esošo virsmu, savukārt «kupols» daļu no gaismas plūsmas raida augšup, kur tā atstarojas no korpusa ārējās virsmas. Un istabā ienāk burvestība… Sērijas Glass Drop («Stikla krišana») gaismas ķermeņiem arī piemīt savā ziņā mistiskas «spējas»: piekaru versija, kamēr ir izslēgta, atstaro gaismu kā spogulis un tāpat arī izskatās, taču tūlīt pēc ieslēgšanas stikls iegūst pienaini dūmainu nokrāsu un kļūst daļēji caurspīdīgs. Tas pats notiek arī ar galda lampu. Tā Diesel Creative Team nāca klajā ar pilnīgi jaunu jēdziena «apgaismojums» interpretāciju un visiem parādīja, kā radīt no stereotipiem brīvu dzīves telpu.
Gulēšana uz lauriem nav savienojama ar zīmola Diesel principiem. Citstarp to apliecina šāds piemērs: ar kopīgu nosaukumu – «mehānismi» – apvienotu keramikas trauku, galda piederumu un stikla glāžu kolekcija. Fabrikas Seletti meistariem, kopā ar Diesel Creative Team dizaineriem veidojot Machine Collection, acīmredzot ir no kolēģiem «pielipis» industrializācijas gars līdz ar inventāra estētiku un tieksmi tīšām izcelt tieši priekšmetu mehānisko dabu. Tādējādi sacerēta oda mašīnu varai un perfektajai mehānismu darbībai. Tāpēc jau šķīvji, salātu trauki, glāzes un svečturi imitē virzuļus, zobratus, kokskrūves, uzgriežņu atslēgas un citus šarnīrsavienojumiem nepieciešamus rīkus. Tas viss ir radis rezonansi skarbo rokeru un smagā metāla cienītāju sirdīs: viņus pat visdrūmākajā rītā uzmundrinās kafija, kas uzlieta spundēm līdzīgās krūzēs, un viņi gūs estētisku baudu, kārtojot salātus uz šķīvjiem ar robotām malām.
Ne mazāk iespaidīga ir kolekcija Work Is Over («Darba laiks beidzies»). «Esi pastrādājis – atpūties,» ieteica projekta autori un aicināja strādniekus izklaidēties, piedāvājot tiem maizes kasti, kas izskatās pēc instrumentu kastes; vāzes, kuras izskatās pēc statņiem, kas tiek izvietoti uz šosejas joslu marķēšanas laikā; bļodas, kas izskatās pēc apgāztām celtnieku ķiverēm …
Maigi izsakoties, kā pārsteidzošas var raksturot fabrikā Seletti zvēru ķepu un nagu veidā izgatavotās kokteiļu glāzes no kolekcijas Party Animal – vēl viens Diesel Creative Team fantāzijas auglis. Oriģināls, brutāls, bet… ne jau visiem derēs, ne visiem.
Kolekciju, kurā ir tādi elementi kā cilvēka kauls, vilka galvaskauss un čūska, Diesel Creative Team pārstāvji ir pieteikuši kā vizionāru un ar to pašu atzinuši noslieci uz halucinācijām, mistiska rakstura redzējumiem. Vārdu sakot, viss saskaņā ar devīzi «Diesel dzīvo ar Seletti»… Jeb: Culture Skulture, tas ir, «Kulturāla kultūra». Nu, tad jau viss ir skaidrs…
Visbeidzot daži vārdi arī par tā dēvēto kosmisko kolekciju. Pateicoties tai, kļuvušas iespējamas «kosmiskās pusdienas», kurām nepieciešamos piederumus sarūpējuši Seletti un Diesel Creative Team: sērijā ietilpst kafijas dzirnaviņas un piparnīcas – kā raķetes, glāzes – kā meteorīti un porcelāna šķīvji ar planētu attēliem, turklāt vēl vāze – astronauts… Tā ka ir iespējas ne tikai servēt galdu, bet arī studēt astronomiju. Piemēram, sēžot pie uzklātā galda vai arī lūkojoties Moroso spogulī My Moon My Mirror: uz tā virsmas atveidotais mēness noteikti šādas studijas veicinās.
Daudzi zīmola stilu uzskata par kiču, bet Diesel par to neuztraucas. Jo sinjors Roso ir pārliecināts: ar laiku tie, kuri tagad viņa «bērnu» zākā, kļūs par tā pielūdzējiem. Visas Zemes «DIESELizācija» taču iet savu gaitu.