Jonas Maļinauskas
Tā kā klasiskais mantojums ir itāļu mākslas kultūras pamats, nav jābrīnās par to, ka klasiskās mēbeles šogad, tāpat kā iepriekšējos gados, aizņēma Milānas Salone del Mobile ekspozīcijas lielu daļu. Taču pasaulē nekas nestāv uz vietas, un pat tādā konservatīvā žanrā kā klasika notiek zināmas pārmaiņas.
Salone del Mobile ietvaros bija pārstāvēta arī tradicionālā, „ortodoksālā” klasika. Tādas kompānijas kā Bazzi Interior Decoration vai Francesco Molon savos stendos pārsteidza ar baroka un klasicisma šedevru burtisku restaurāciju. Taču tā drīzāk gan atspoguļoja izpildītāju meistarību, nevis komercefektivitātes līmeni: gurdenais pieprasījums pēc šādas produkcijas tiek uzturēts ar atsevišķu eksemplāru eksportu. Pat Salone del Mobile ietvaros jau otro reizi noorganizētā konceptuālā ekspozīcija Before Design: Classic, kuras mērķis bija rosināt interesi par klasiku, nesniedza neko principiāli jaunu, bet tikai sava veida pārskatu par mēbelēm.
Viens no populārajiem materiāliem stendos bija bronza, kas balsta elementu, furnitūras, gaismekļu un galda aksesuāru izgatavošanā nobīdījusi malā hromēto un nerūsošo tēraudu. Piemēram, kompānijas Fiam Italia premiumzīmola Veblen stendā redzamajai kolekcijai ar vāzēm, svečturiem un spoguļu ietvariem bija izvirzīts uzdevums akcentēt visas ekspozīcijas solīdo raksturu. To, ka bronza ir tik populāra itāļu kompānijās, var izskaidrot ar faktu, ka pēdējos gados pieaugusi interese par grupas „Novečento” darbību un citām XX gadsimta sākuma kultūras parādībām.
Klasisko mēbeļu dizains mainās ХХ gadsimta agrīnā modernisma, konkrēti art deco, virzienā. Pēc ekspertu domām, tam ir vairāki iemesli. Pirmkārt, patērētāju vairākums aizvien vairāk dod priekšroku nevis unikālam roku darbam, bet precīzajām rūpnieciskajām tehnoloģijām, kas zināmā mērā saistīts ar ražošanas ekonomisko lietderību. Otrkārt, interjeru dizains arvien ciešāk savijas ar mūsdienu arhitektūras stilistiku, kas atteikusies no vizuālās greznības un burtiskiem vēsturiskiem citātiem. Un, treškārt, mārketinga noteikumi pieprasa spilgtas stilistiskas īpatnības, ko bagātīgi piedāvā art deco. Tāpēc jaunajos mēbeļu modeļos galvenais akcents tiek likts nevis uz smalku detaļu ilustratīvismu, bet gan uz apdares materiālu kvalitāti un ekskluzivitāti. Piemēram, galda virsmu noformēšanā daudz biežāk nekā inkrustācija tiek izmantota pulēta akmens vai cēlkoku dabiskā faktūra, bet rokturi tiek nomainīti ar gropēm un citām novitātēm. Arvien lielāka uzmanība tiek pievērsta jaunajām tehnoloģijām, piemēram, korpusmēbeļu ažūros balsta elementus bieži vien izgriež ar lāzeru no loksnēm, bet fasāžu inkrustācijas montē ar robotu palīdzību. Taču mūsdienu dizaina piekritēji izmanto arī atsevišķus no „tradicionālās” klasikas pārmantotus paņēmienus. Konkrēti, dažas kompānijas korpusmēbeļu fasādes finierē ar simetrisko „vienas loksnes” paņēmienu, bet mīksto mēbeļu apdarē lieto ādas pinumus. Šajā kategorijā plaši izmanto arī mīkstā, nepilnīgā pildījuma metodi un lielās, ārējās šuves, kas dīvāniem un krēsliem piešķir līdzību ar XX gadsimta divdesmito un trīsdesmito gadu analogiem.
Spilgts klasikas interpretācijas paraugs ir kompānijai Arte Veneziana veidotā Džovanni Lukas Ferreri jaunā kolekcija Transition. Tās centrālais eksponāts – bāra skapis Marco Polo, kura fasādes rotā uz melnas spoguļstikla virsmas pēc šinuazri motīviem (Frančesko Biņjoto glezna) veidots sudraba gravējums.
Viens no galvenajiem paņēmieniem, kas aicināti atsvaidzināt klasikas izmantošanu interjerā, ir spilgtu grafisku akcentu lietošana uz raupju virsmu un tekstūru fona. Daļēji to var izskaidrot ar rūpniecisko arhitektūru izmantojošās loftu subkultūras izplatīšanos. Tieši no turienes, tostarp arī klasiskajā interjerā, nāk neapmesta betona un sarūsējuša metāla faktūras, kas spilgti pārstāvētas tādās kolekcijās kā Diesel Living. Uz šāda fona pulētas bronzas vai lakota koka detaļas izskatās kā īsti juvelierizstrādājumi. No kārdinājuma pārlieku izmantot betona faktūru nav atturējusies pat firma Corian, kas Milānā demonstrēja jaunu krāsu gammu ar nosaukumu Concrete. Jāteic, ka sintētisku materiālu lietošana virsmu apstrādē ievērojami atvieglo mēbeļu kopšanu, taču diemžēl nepalielina vērtību un neceļ prestižu. Tam kalpo citi materiāli, kuru lietošana dažkārt izskatās komiska. Mēs jau ne reizi vien esam rakstījuši par kompānijas Swarovski dekoratīvo kristālu nepārdomātu lietošanu, bet šogad kas līdzīgs noticis ar Venēcijas krāsainā stikla segmentiem, no kuriem firma Seguso izgatavojusi… kafijas galdiņu un krēslu kājiņas. Turpmāk nesavaldīgi viesi varēs dauzīt ne tikai kristāla traukus, bet arī mēbeles. Taču šādi kuriozi fakti līdztekus visam citam apstiprina, ka Eiropas klasisko mēbeļu industrijai nepieciešami jauni radoši risinājumi.