Oļegs Sokolovs
Izstādes Maison & Objet septembra sesijā par gada dizaineru tika pasludināts Rami Fišlers. Izstādes rīkotājiem imponējusi viņa daudzpusīgā pieeja jaunradei, un viņi to pienācīgi novērtējuši. Rami Fišlera kredo ir “Neatkārtoties!”. Tas arī izskaidro visu viņa stila būtību, daiļrades metodi un darba procesu. Rami savus projektus veido tāpat kā kinorežisors filmu: katram interjeram – savs sižets, savi varoņi un sava vieta.
Rami Fišlers dzimis Beļģijā. Kopš 1998. gada dzīvo un strādā Francijā. Dizainu studējis Parīzē, ENSCI – Les Ateliers, pēc tam sadarbojies ar dizaineru Patriku Žuanu, bet 2011. gadā nodibinājis pats savu uzņēmumu – Ramy Fischler Studio.
Jau nākamajā, 2012. gadā Fišlers saņēma pirmo lielo pasūtījumu. Un pirmoreiz savā praksē projektēja privātas rezidences (Place de Colombie, Parīzes 16. apgabals) interjeru un mēbeles.
Dizainera portfolio apkopoti arī daži kafejnīcu un butiku interjeri. Viens no viselegantākajiem darbiem ir marokāņu konceptveikals Fenêtre sur Cour. Tā interjera veidošanai Rami izmantojis paša dizainētas mobilās vitrīnas. Pēc skata tās atgādina drēbju skapjus à la Louis Vuitton, izrakstītus no iekšpuses un, kā liekas, izgatavotus no marmora.
Viens no interesantākajiem darbiem ir Twitter galvenais birojs Parīzē. Interjera dizainā skaidri jaušama vēlme panākt, lai vieta, kur cilvēki pavada lielu daļu sava mūža, būtu pēc iespējas ērtāka un omulīgāka. Gaismas pārpilnība un acij tīkamās krāsas palīdz radīt zināmu komfortu un tādējādi celt arī darba efektivitāti.
“Manuprāt, dzīvokļa vai mājas projektēšana ir apmēram tāds pats darbs, kādu zinātnieks veic laboratorijā: ir jāapvieno dažādu jomu zināšanas, lai galarezultātā radītu kaut ko pavisam jaunu,”– tā Fišlers izteicies par šo projektu.
Rami pats projektē mēbeles saviem interjeriem. Taču viņa projektētās mēbeles lieliski iederēsies jebkurā interjerā – sākot ar neoklasiku un beidzot ar eksperimentālu avangardu.
Vienalga, vai Fišlers projektē telpas interjeru vai izgudro šķīvja dizainu (šefpavāram Alenam Dikā), attiecīgo pieredzi viņš izmanto nolūkā apgūt jaunu teritoriju, apzināt jaunās disciplīnas un dizaina saskares punktus un uz šīs sinerģijas pamata radīt gluži jaunu produktu ar savu spilgti izteiktu raksturu un savām īpatnībām. “Ideju apmaiņa, pētījumi un eksperimenti ir jebkura projekta fundaments, vienlīdz svarīgs tiklab dizaineram-radītājam, kā arī ražotājam, kas viņa garadarbus iemiesos dzīvē,” uzskata Fišlers. Dažādās zināšanu jomās izkristalizējušās idejas ir tas pamats, uz kura dizainers būvē savu darbu. Zinātne par miegu, elektroniskā mūzika, ātrās prototipēšanas tehnoloģijas – tie ir tikai daži no daudzajiem tematiem, kuriem dizainers pievērsies pēdējo gadu laikā, strādājot rokrokā ar pētniekiem, inženieriem, apgaismojuma dizaineriem.
Vairākus gadus viņš vadījis ENSCI – Les Ateliers audzēkņu diplomprojektus un privātajā Kamondo dizaina skolā Parīzē lasījis lekcijas par inovācijām.
Jāatzīmē arī Fišlera projektu ārkārtīgā daudzveidība. Starp viņa jaunākajiem darbiem var minēt viesnīcu un konceptuālo kinoteātri Elizejas laukos, bezpajumtnieku un bēgļu ēdnīcas Refettorio Paris, no pārstrādātiem būvmateriāliem izgatavotus dekora priekšmetus, kuru izstrādē viņš sadarbojies ar studijas Encore Heureux dibinātāju Nikolā Delonu.
Patlaban Fišlers izstrādā scenogrāfiju Parīzes Opéra Comique uzvedumam “Hamlets” Sirila Testa vadībā (pirmizrāde plānota decembrī) un gatavo izstādes The Intelligence of the Main vernisāžu Džordžo Čini fondam Venēcijā.