Jonas Maļinauskas
Analizējot mēbeļu modes attīstības virzienus, varētu padomāt, ka nekādas ievērojamas pārmaiņas pagājušā gada laikā nav notikušas. Sevišķi tas attiecas uz klasiku, kur dārgie materiāli dominēs un vēsture tiks citēta mūžīgi mūžos. Taču, ieskatoties uzmanīgāk, var pamanīt tādus stilistiskus un tehnoloģiskus jaunumus, kuri, iespējams, nākotnē kļūs par pamatu visnotaļ būtiskām pārmaiņām.
Art deko ģeometrisko formu reproducēšanai nereti tiek izmantotas visjaunākās tehnoloģijas. Piemēram, firmas
Longhi galdu un kumožu ažūro metālisko konstrukciju izgatavošanai tiek lietota lāzergriešanas metode. Pēc tās pašas tehnoloģijas tiek izgatavoti arī sarežģītas konfigurācijas spoguļi un pat sīkās “plūksnainās” ādas segumu detaļas.
Trīsdimensiju digitālā druka gan pagaidām vēl netiek tieši izmantota sērijveida mēbeļu ražošanā, tomēr dažas
kompānijas ar tās palīdzību jau veido modeļus metāla detaļu precīzijas liešanai. Piemēram, firma Roberto Cavalli Home pēc šīs tehnoloģijas ražo graciozās bronzas balsta kājas sērijas Sioraf galdiem un lampām. Analoģiskā veidā kompānija Jumbo Collection lej ažūrās bambusa kātus imitējošās galdiņu un krēslu kājas.
Premiumklases korpusa mēbeļu sienu apdarei jau kopš seniem laikiem tiek izmantoti smalki griezti
pusdārgakmeņu, piemēram, oniksa, paneļi. Tie ir ne tikai dekoratīvi, bet arī puscaurspīdīgi un rada “virsmas dziļuma” iespaidu. Tādā ziņā šie materiāli ir labi, taču tiem piemīt arī savi trūkumi – tie ir trausli, turklāt smagi un rada lielu slodzi uz balsta konstrukcijām. Firmas Longhi speciālisti iesaka to vietā izmantot ar digitālās drukas metodi uz keramiska pamata veidota sintētiska akmens paneļus. Tie ir divreiz plānāki un vieglāki par dabiskā akmens paneļiem, turklāt apdrukas kvalitāte ir tik augsta, ka pat no vistuvākās distances nav iespējams atšķirt sintētiku no oriģināla. Pēc analoģiskas tehnoloģijas firmas Roberto Cavalli Home speciālisti izgatavojuši veselu sēriju polimetilmetakrilāta galda virsmu. Tās ir līdz 50 mm biezas un visā to dziļumā apdrukātas ar dekoratīvu rakstu.
Gaismas diožu integrēšana premiumklases mēbelēs gan, varētu padomāt, diez vai ir sevišķi labs risinājums – to izstarotā aukstā gaisma taču nerada mājības un komforta sajūtu. Tomēr firmas Jumbo Collection dizaineri likuši lietā labi zināmo ārējās reklāmas triku – apgleznotās stikla virsmas tiek izgaismotas no apakšas vai malām. Šajā gadījumā zīmējums tiek ar roku dzēsts, bet tādējādi iegūtais reljefs žanra kompozīcijas veidā staro it kā pats no sevis. Cik populāra šī novitāte kļūs klasiskā interjera kontekstā – to rādīs laiks.
Viena no visspilgtāk izteiktajām šīs sezonas tendencēm ir atgriešanās pie pagājušā gadsimta 50. un 60. gadu stilistikas. Iespējams, ka tā saistīta ar patērētāju nostalģiju pēc “vecajiem labajiem laikiem” un nespēju samierināties ar pašreizējo nestabilitāti. Pirmām kārtām retro motīvi ir parādījušies segumu tekstūrā un kolorītā. Šajā ziņā raksturīgs piemērs ir kompānijas Gianfranco Ferre Home kolekcija Tartan: tradicionālo skotu audumu rūtis izmantotas ne tikai mīksto mēbeļu apvilkumā, bet arī paklāju segumos. Citas firmas plaši izmanto buklē tipa faktūras, bet slavenā itāļu kompānija Bushnelli izstrādājusi pat tādu daudzslāņainu segumu uz poliuretāna pamata, kas atsauc atmiņā “attīstītā sociālisma” laikmetā mājas apstākļos tapušos adījumus.