Jonas Maļinauskas
Parasti interjers tiek rekonstruēts vecajās mājās, kas būvētas XIX, XX gadsimtā, biežāk – padomju laika daudzstāvu ēkās. Taču dažkārt rodas vajadzība pārbūvēt mājas vai dzīvokļus, kas celti relatīvi nesen – pirms 10-15 gadiem. Tieši ar to nodarbojas lietuviešu dizaineru duets Daiva Pocevičiene un Audrone Ambrasiene.
Dzīvoklim, kas atrodas netālu no Viļņas centra, ir pirmo neatkarības gadu „prestižajai“ celtniecībai raksturīgais plānojums. Tā ka daudzstāvu māja uzbūvēta nelielā, nepareizas formas zemes gabalā, dzīvoklim ir nevis taisnstūra, bet trapeces forma: visa platība – nepilni 100 m2 – bija sadalīta vairākās nelielās istabās, starp kurām izcēlās viesistaba un virtuve. Protams, vieta atradās arī dažām tolaik „prestižām“ detaļām: piemēram, kamīnam viesistabā un nelielai saunai blakus vannasistabai.
Dzīvokļa rekonstrukcijas gaitā galvenais uzdevums bija atklāt un vizuāli paplašināt iekštelpu. Iekšējo šķērssienu lielāko daļu dizaineres nojauca, atstājot tikai nesošo sienu ar iebūvēto kamīna kapsulu. Iegūtajā platībā tika izveidota zona viesistabai, ēdamistabai un virtuvei, kas „pārceļoja“ no atsevišķās istabas, kur tās vietā tika iekārtots darba kabinets. Šāds plānojums visnotaļ atbilda mājas saimnieces gaumei un dzīvesveidam. Viņa ir aktīva, lietišķa sieviete, kas nevēlas sevi pārlieku apgrūtināt ar mājas rūpēm, āri ēdiena gatavošanu. Pasūtītājas estētiskās prasības dizaineres raksturoja kā „vieglu modernismu”, kurš rekonstrukcijas gaitā vienīgi papildināts ar glamūra elementiem. Dzīvokļa galvenās platības krāsu risinājuma pamatā ir gaišo un tumšo toņu kontrasts. Griesti, sienas un daļa korpusa mēbeļu ir baltas, grīdas segums un mīkstās mēbeles – pelēkas un smilškrāsā, divas galvenās sienas un bāra lete – tumši brūnas. Par viesistabas partera galvenajiem akcentiem kļuva istabas plānam atbilstošs zināmās Rolf Benz firmas stūra dīvāns un krēsls, kā arī firmas Porada žurnālu galdiņš ar koriāna virsmu un hromēta tērauda balsta konstrukciju. Cits, ne mazāk spilgts akcents ir Molteni pusdienu galds ar stikla virsmu un plastisku lietu betona balstu. Jāatzīmē interesanta detaļa: viens no krēsliem, kas ieskauj galdu, apzināti pārklāts ar pelēku, nevis dzeltenu gobelēnu, lai panāktu krāsu saskaņu ar dīvāna spilveniem. Dekoratīvais gaismeklis, kas izskatās pēc milzīgas, vieglprātīgas bantes, īstenībā ir unikāls firmas Light 4 Store stikla izstrādājums. Īpaši glamūra interjera detaļa neapšaubāmi ir milzīgais sienas pulkstenis ar spoguļstikla ciparnīcu un iekšējo pagaismu.
Blakus šīm „odziņām“ ir ne mazāk profesionāli risinājumi. Minēsim, piemēram, divu svarīgu akcentu – televizora ekrāna un kamīna kurtuves – līdzāspastāvēšanas problēmu: bieži vien tie atrodas blakus vienā plaknē, viens otru traucējot. Audrone un Daiva tos pilnībā nošķīra, kurtuves kapsulu iekļaujot nesošajā sienā un fasādi apdarinot ar keramikas flīzēm šaha galdiņa rakstā. Savukārt televīzijas panelis pārcelts uz istabas sānsienu, kur tas gandrīz pilnībā saplūst ar tumšo koka apdari. Lai saglabātu kompozīcijas līdzsvaru, tumšu plakni izvietoja arī otrā istabas galā, virs virtuves un ēdamistabas zonas izveidojot finierētu griestu paneli: tas aizsedz gaisa vadu un komunikācijas kanālus. Lai nepieblīvētu jau tā nelielo virtuves telpu, gaisa vads integrēts griestos.
Iemīļots Audrones un Daivas paņēmiens ir vienā telpā apvienot dažādu veidu funkcionālo un dekoratīvo apgaismojumu. Viesistabas zonu iezīmējošos iekārtajos griestos iebūvēti divi lieli riņķveida gaismasķermeņi, kas istabai piešķir gandrīz kosmisku izskatu. Papildus ierīkota griestu perimetram atbilstoša apslēpta pagaisma, kā arī gaismas diožu virkne, kas no augšas izgaismo piekarināmos plauktus pie TV sienas. Istabas pretējā pusē, neietverot jau minēto „banti“, uzstādīta virtuves galda pagaisma un trīs piekarināmi gaismekļi virs bāra letes.
Ne mazāk daudzveidīgs ir vannasistabas apgaismojums. Uz saunas likvidēšanas rēķina būtiski paplašinātās telpas centrā dizaineres izvietojušas elegantu akrila vannu, virs kuras atrodas plafons ar dekoratīvu reljefu, kas veido no gaismekļa centra izplūstošus lokus. Te, tāpat kā galvenajā istabā, izmantota perimetra pagaisma, kā arī iebūvētu halogēnlampu virtene, sienas gaismekļi un atsevišķa dušas kabīnes pagaisma. Kā apgalvo dizaineres, visa šī daudzveidība nepieciešama nevis dekoratīvisma labad, bet gan tādēļ, lai radītu noteiktu gaismas „klimatu“. Daudzi gaismas avoti atspīd spoguļos, pulētajās sienas seguma flīzēs un stiklā, aiz kura atrodas spilgts krāsains akcents – ar digitālo paņēmienu izgatavots dekoratīvs panno, kas attēlo viļņojošu ūdens virsmu. Turklāt vannasistabu rotā arī tekstūrkontrasts – grīdas un aizmugures sienas centrālo daļu sedz okera krāsas flīzes ar aktīvu koka tekstūru, savukārt perimetrs ir izklāts ar lielām gaišām flīzēm, kuru matētā faktūra patīkami iedarbojas uz kāju pēdām, pēc mazgāšanās iznākot no dušas vai vannas.
Spoguļi pie aizmugures sienas abpus flīžu konsolei izskatās kā viens vesels un mijiedarbībā ar spoguļsienu virs izlietnes vismaz divas reizes paplašina telpu. Līdzīgs princips izmantots guļamistabā, kur spoguļaile starp iebūvēto skapi un finierēto sienu pie gultas rada ilūziju, ka to var apiet no aizmugures.
Savukārt šaurajā gaitenī visa sienas skapja fasāde noklāta ar spoguļiem, bet durvis uz kabinetu un guļamistabu pie pretējās sienas – ar stiklu līdz pašai grīdai, halli un priekštelpu padarot plašākus. Spoguļu lietošana telpas vizuālai paplašināšanai dizaineru Daivas Pocevičienes un Audrones Ambrasienes arsenālā ir vēl viens efektīvs radošais paņēmiens, ko viņas iecerējušas aktīvi izmantot arī nākamajos projektos.