Dace Ozola
Izstāde Cersaie, pati galvenā keramikas flīžu izstāde, kas atklāj šajā jomā aktuālās tendences, notika Barselonā septembra beigās. Tajā tika parādīti jaunumi un apzinātas tendences.
Varētu domāt, ka attiecībā uz keramikas flīzēm nu gan vairs nav nekādu tehnoloģisku ierobežojumu. To virsma var būt ideāļi gluda vai arī izstrādāta sarežģītā reljefā, savukārt izmēri var variēties no vissmalkākās mozaīkas līdz milzīga formāta – 320 cm – keramogranītam.
Jāatzīmē, ka flīzes ir lieliski “iemanījušās” atdarināt faktiski jebkuru dabisko materiālu, sākot ar marmoru un koku, beidzot ar ādu.
Izstāde apliecināja, ka modē ir neitrālu un spilgtu krāsu, gludu un raupju virsmu kombinācijas, kā arī visdažādākās formas un parametri.
Vintāža
Katrai flīzei ir sava “seja”. Nobrāzumi un plaisas pārvēršas no defekta par efektu, svarīgu dekora elementu. Laika atstātās pēdas ne tikai raisa nostalģiju, bet kļūst par jaunu meinstrīmu.
Marmors, onikss, ahāts
Keramikas flīzes vai plāksnes, kas imitē dabisku akmeni, joprojām ir aktuāla tendence. Modē nāk “marmors” ar zeltainām dzīsliņām (Lithos Gallery). Dizaineri ar lāzergriešanas metodi var no “marmora” plāksnēm veidot visdažādākās kompozīcijas, kā, piemēram, kompānijas Fap kolekcijā Roma Diamond.
Koks
Koksnes imitācija sasniegusi tik augstu līmeni, ka nu jau ir grūti atšķirt keramiku no īsta koksnes seguma. Jaunajās kolekcijās “koks” var būt gan ar zāģa, gan krāsas atstātām pēdām, gan arī vecināts. Krāsa un faktūra – jebkurai gaumei: no gaiša dižskābarža līdz eksotiskajai vengei.
Tekstūra
Daudzu kolekciju priekšplānā izvirzījusies tieši tekstūra. Mūsdienu tehnoloģijas ļauj reproducēt vissīkākās materiālam piemītošās īpatnības. Tā, piemēram, flīzes pēc taustes varētu tikt noturētas par audumu vai smalki izstrādātu ādu.
Ornaments
Vienu no galvenajām lomām izstādē spēlēja pagājušā gadsimta vidus dizains. Daudzi zīmoli izmantojuši sešdesmito septiņdesmito gadu ornamentus. Bet kolekcija Corrispondenza, kuru Dimore Studio komanda, iedvesmojoties no origami mākslas, radījusi kompānijai Ceramica Bardelli, kļuva par šīs izstādes hitu.
Formas
Kompānijas, vēlēdamās būt oriģinālas, izgudro visdažādākās un aizvien sarežģītākas flīžu formas. Modē ir trīsstūri, neregulāri taisnstūri, heksagoni.
Apjoms
Apjomīgās flīzes, pateicoties trīsdimensiju efektam, joprojām piesaista uzmanību. Kompozīcijas var būt pedantiski sakārtotas vai haotiskas un apvienot dažādu formu un faktūru elementus.
Terrazzo
Savulaik Venēcijā no parasto celtniecības materiālu atkritumiem (ķieģeļu, dakstiņu, marmora lauskas) veidots grīdas segums tika atzīts par mākslas darbu. Dažas kompānijas, kuras acīmredzot šī Vidusjūras grīdu dekora tehnika ir ļoti iedvesmojusi, nākušas klajā ar atbilstošām keramogranīta kolekcijām, bet fabrika Novable eksponēja kolekciju, kas imitē cementa maisījumu ar četru toņu marmora drumstalām.
Mozaīka
Izstādē tika demonstrēti interesanti betona krāsas un metālisko toņu mozaīkas varianti. Dažkārt mozaīkas gabaliņus rotā irizācija – spilgts krāsains mirdzums, kas atgādina benzīna traipus uz ūdens virsmas.