Jonas Maļinauskas
Par šīs pasaules vareno greznības un prestiža vainagojumu kopš seniem laikiem uzskatītas jūras jahtas. Pagājušā gadsimta beigās pilnīgi un galīgi tika kliedēts priekšstats par tām kā par kuģiem, kas saistīti ar burinieku avantūristisko romantiku. Jahtas kļuvušas par milzīgām peldošām pilīm, kas saviem nedaudzajiem pasažieriem piedāvā neiedomājamu greznību.
Viena no superjahtu būves līderēm ir Itāļu kompānija Benetti, kas pieder pie grupas Azimut Benetti. Kopš 1873. gada Lorenco Beneti dibinātā kompānija Livorno un Viaredžio būvē atpūtai un izklaide paredzētus kuģus. Pagājušā gadsimta 90. gados kompānija sāka sērijveidā būvēt no 28 līdz 45 metriem garas motorjahtas un plašāk izpildīt unikālus pasūtījumus – piedāvāt vairāk nekā 50 metrus garas jahtas ar ūdens izspaidu līdz 2 tūkstošiem tonnu.
2011. gada novembrī ūdenī nolaistā motorjahta Diamonds Are Forever ir četru klāju kuģis. Tā garums – 61 m (200 pēdas), platums – 10,4 m un iegrime – 2,9 m. To pasūtīja kuģīpašnieks Džons Stalupi, kam ir tendence savām jahtām izvēlēties slavenā Džeimsa Bonda filmu nosaukumus. Kuģa korpuss izgatavots no tērauda, bet virsbūve – no alumīnija. Pateicoties vieglajai konstrukcijai, jahta var nopeldēt 5 tūkstošus jūras jūdžu ar kreiserātrumu 15 mezgli (28 km/st). Korpusa formas koncepciju izstrādāja inženieris Stefano Natuci, bet interjera projektu – dizainers Evans K.Māršals.
Jahtas interjeram ir nosliece uz južnstilu ar klasikas elementiem. Interjerā dominē firmas Benetti jahtām tradicionālā baltā krāsa. Kuģa plānojuma mērķis ir apmierināt visu čarterreisu pasažieru vajadzības. Interjera kompozīcijas ass ir cilindriskā lifta šahta, ko ieskauj vītņu kāpnes un kas aptver visus četrus klājus, izejot pat uz augšējās terases (sun deck). Ceļoties uz augšu, lifta stikla kabīne pilnībā izbrauc no šahtas. Vairumā jahtu ir tikai apartamenti, bet uz Diamonds augšējā un vidējā klāja ir pāris apartamentu, no kuriem paveras burvīga panorāma, un stāvu zemāk – četras komfortablas divvietīgas kajītes viesiem. Īpaši iespaidīga ir milzīgā „saimnieka” kajīte vidējā klāja priekšdaļā: lai pavērtos labāks skats, gulta, ko par tādu gan ir grūti nosaukt, pamatīgi pacelta virs pārējās zāles daļas.
Neapšaubāmi, visiespaidīgākās telpas uz jahtas ir saloni. Sky lounge uz augšējā klāja ir paredzēti laika pavadīšanai vakarā un naktī: tur ir bārs, daudzkanālu akustiskā sistēma, bet dzīvās mūzikas cienītājiem – koncertklavieres. Bīdāma stikla siena paver izeju uz nelielu balkonu pūpē. Pie izejas ir apaļš spēļu galds, bet vēl viens galds sešām personām ar skatu uz jūru novietots pie kreisā borta. Visas mīkstās mēbeles apvilktas ar baltu ādu, bet koka paneļi apdarināti ar riekstkoku un sarkankoku. Der atgādināt, ka visas mēbeles un apdares detaļas izgatavojuši firmas Benetti pieredzējušie meistari.
Galvenais salons vidējā klājā ir vēl greznāks. Kopā ar tumšajiem koka paneļiem sienu un bīdāmo šķērssienu apdarei izmantoti matēta stikla paneļi, kuros iegravēti savdabīgi ornamenti. Uz grīdas baltas keramikas flīzes mijas ar krāsainiem apdares akmens ielaidumiem. Interjera „nagla”, protams, ir lielais ēdamgalds 12 personām zāles dziļumā, kuram ir tikai divi atbalsta punkti. Lai risinātu tradicionālo zemo griestu problēmu, te, tāpat kā stāvu augstāk, izmantoti apaļi un taisnstūra spoguļplafoni. Vienu no tiem, kas atrodas virs ēdamgalda, vainago iespaidīga kristāla lustra, bet otrs, kas samontēts pakaļgalā, aprīkots ar dekoratīvu pagaismu zem grīdas. Abus salonus, kā arī kajītes rotā speciāli šim interjeram radītas gleznas.
Redzot šo greznību, rodas doma, ka jahtas pasažieriem vajadzētu visu diennakti ļauties laiskumam, vēdera priekiem un citiem netikumiem. Taču viņi var laiku pavadīt visai aktīvi: piemēram, augšējā klājā ir ne tikai džakuzi, bet arī vairāki sporta trenažieri, bet kuģa tilpnē – ūdens motocikli, ūdensslēpes, piepūšama laiva ar spēcīgu piekarināmu motoru. Kuģa pakaļgalā atrodas nolaižama platforma parastajai un zemūdens peldēšanai, zvejošanai. Ja adrenalīna vēl ir par maz, uz augšējās terases, izmantojot metodi touch and go, var nolaisties neliels helikopters – tiesa, jahtas komplektā tas neietilpst. Un visi šie prieki ir pieejami… par nieka 330 tūkstošiem dolāru nedēļā.