Jonas Maļinauskas
Foto: Raimonds Urbakavičs
Uz nebeidzamās recesijas un nekustamā īpašuma vispārējās devalvācijas fona tomēr atrodas cilvēki, kas tic rītdienai un ir gatavi ieguldīt nozīmīgas investīcijas komforta un harmonijas nodrošināšanā. Jauns pāris, kas vēl nav pārkāpusi 25 gadu slieksni, ar vieglu sirdi šķīrās no neliela dzīvokļa guļamrajonā, lai pabeigtu mājas celtniecību prestižā Viļņas priekšpilsētā. Veidot interjera projektu viņi lūdza dizaineri Aušrīni Šeibelieni. Turklāt iesākumā dzīvesbiedriem bija atšķirīgs viedoklis par nākamās dzīvesvietas koncepciju: ģimenes galva orientējās uz mūsdienīgu modernismu, savukārt viņa sieva sliecēs uz romantisku Provansu. Turklāt tika plānots nozīmīgs ģimenes papildinājums, lai gan apdares operāciju sākumā bija gaidāma tikai pirmā atvase.
Divstāvu kaste 200 kvadrātmetru platībā ar spožu arhitektonisko risinājumu neizcēlās. Vēl vairāk, bija pat sīkas kļūdiņas: piemēram, neveiksmīgs kāpņu izliekums „apēda” daļu viesistabas platības, savukārt apakšējais laidiens bija iespiests šaurā spraugā starp balstošo sienu un tualeti. Lielu pirmā stāva daļu „apēda” sauna ar priekštelpu un apkures katla telpa. Taču pēc zināmas pārbūves ar dizaineres un saimnieku kopīgiem pūliņiem tika radīta patiešām mājīga un komfortabla mītne.
Pēc zināmām debatēm tika nolemts virtuvi nepārcelt tuvāk viesistabai un pat atstāt atsevišķā telpā. Lai nokļūtu pie pusdienu galda, vajadzēja mērot ceļu gandrīz cauri visai mājai, bet pagaidām tā tiek izmantota visnotaļ reti: viesi tiek uzņemti un sirsnīgas sarunas tiek risinātas pie trīsvietīgās bāra letes tieši virtuvē. Virtuves bloka kompozīcija ir vienkārša, tomēr neparasta: galvenais plaukts ar cepeškrāsni un ledusskapi atrodas nevis bāra priekšā, bet iepretim logam. Tā tumšā riekstkoka priekšpuse neierobežo nelielās telpas platību, jo atrodas sānos, bet aizmugure, kas atrodas iepretim bāra letei, nokrāsota gaišos toņos.
Interjera kopējo koloristisko risinājumu dizainere sauc par „pāva kolorītu”: oranžie okera toņi un kakao krāsa sadzīvo ar vēsajiem zilganzaļajiem toņiem. Pirmajā stāvā līdz kārotajai Provansai risinājums tā arī nav nonācis, taču klasikas motīvi viesistabā patiešām saskatāmi: ar krēslu plīša apdari sasaucas iekšējās sienas tapešu samta reljefs, bet krēslu eleganti izliektās atzveltnes – ar kokgriezumiem rotātajām pusdienu galda kājām. Jāatzīmē, ka šis galds – tāpat kā korpusa mēbeļu lielākā daļa – ir nevis importēts, bet izgatavots A. Jaseviča Lietuvas mēbeļu kompānijas uzņēmumā. Efektīgs viesistabas akcents ir klasiskā marmora kamīna apdare pēc Aušrīnes Šeibelienes skicēm. Tā kā lielgabarīta kamīns ir patālu izvirzīts no sienas, dizainere ieteica telpas kompensācijas nolūkā tā abās pusēs sienā ierīkot divas nišas.
Īpaša loma pirmā stāva interjerā atvēlēta riekstkoka parketam, kura dažādos toņos krāsotie dēlīši telpu sadala un kompensē neesošo paklāju. Tiesa, zināma nesaskaņa radusies ar trepju pakāpieniem: grīda otrajā stāvā izlikta nevis ar riekstkoku, bet ar ozolkoku, tāpēc pakāpienus vajadzēja tonēt, veidojot pāreju no tumšas tekstūras uz gaišāku. Toties otrais stāvs vairāk nekā pirmais ieturēts A la Provence stilā. Pirmām kārtām, pateicoties tam, ka tiek demonstrēta pārseguma koka konstrukcija, kas interjeram vairāk piešķir „lauciniecisku” izskatu. Vienkārša, bet efektīga kompozīcija radīta kāpņu laukumiņā, kur pakāpienu ritms saskan ar griestu siju ritmu, bet koka margas telpas saglabāšanas nolūkā uzstādītas nevis uz balsteņiem, bet uz rūdīta stikla loksnēm. Savukārt krāsainās tapetes un tumšbrūnie ādas toņi guļamistabā atkal uzvēdī klasisku noskaņu.
Īpaši ir jāpastāsta par vannasistabām. Viesu sanitārais mezgls pirmajā stāvā, iespiests starp kāpnēm un vējtveri, ir sanācis diezgan šaurs; tomēr dizainere šeit izmantojusi tumšas keramikas flīzes, kas imitē bronzu, un galda virsmas apdarei – padrūmu marmoru. Tiesa, divas spoguļsienas vietas trūkumu daļēji kompensē un rada interesantu optisku efektu. Otrajā stāvā ir pat divi sanitārie mezgli: pirmais, pašiem saimniekiem domātais, ieturēts neitrālā gaišā okera stilā, bet plānotajai jaunajai paaudzei paredzētais priecē acis ar flīžu un aksesuāru krāsu kontrastiem. Un kas par to, ka vienīgais jaunās paaudzes pārstāvis pagaidām vēl līdz galda malai nesniedzas: pienāks laiks, un viņš pratīs novērtēt ne tikai dizaineres meistarību, bet arī savu vecāku uzņēmību.