AmbienteTeksts: Jonas Maļinauskas

Foto: Marina Dulepina

Viena no pasaulē slavenākajām patēriņa preču izstādēm – Ambiente – katru gadu tiek organizēta Frankfurtē pie Mainas. Šogad to apmeklēja aptuveni 137 tūkst. cilvēku no 143 valstīm; 4387 eksponenti savus produktus un tendences demonstrēja 27 izstāžu centra Messe Frankfurt zālēs, kuru kopējā platība pārsniedza 300 tūkst. kvadrātmetru. Taču visiem šiem iespaidīgajiem skaitļiem nebūtu nekādas nozīmes, ja aiz tiem nestāvētu jaunākās izstrādnes un atklājumi patēriņa preču jomā.

Ambiente partnervalsts godā šoreiz bija Itālija. Lielais vairums tās stendu, kā jau tika paredzēts, bija veltīti kulinārijai un virtuves aprīkojumam. Šur tur pa visu izstādes teritoriju bija «izmētātas» stilīgas slavenu dizaineru projektētas itāliešu kafejnīcas. Turklāt vesela izstādes galerija bija atvēlēta speciālai ekspozīcijai Dolce Vita, kuru radījusi viena no pašām slavenākajām mūsdienu dizainerēm Paola Navone. Lielformāta fotogrāfijas, kas atspoguļoja Marčello Mastrojāni un Anitas Ēkbergas piedzīvojumus Mūžīgajā pilsētā, kalpoja par fonu krāsainajām itāļu dizaina klasiķes instalācijām.

Ambiente

Izstādes pamatdaļā Living galvenās tendences joprojām paliek nemainīgas – tieksme pēc viegluma un vienkāršības, atteikšanās no pretenciozitātes un formālisma. Omulīgas gaisotnes radīšanai mājā dizaineri izmanto smalkas elegantu un mierīgu krāsu nokrāsas, tēlainus motīvus un, protams, puķes.  Dzīvojamo telpu apdarē neapšaubāmi dominē dabiski materiāli: koks, audekls,  papīrs, kā arī no otrreizējām izejvielām darināti izstrādājumi. «Lofta» stilistikas ietekmē attiecībā uz interjera detaļām un apdari (pat mēbeļu izgatavošanu) popularitāti ieguvuši arī materiāli ar faktūru, piemēram, rūsas skarta metāla plāksnes, terakota un monolītais betons. Rūpnieciskā iekārtojuma detaļas tiek veiksmīgi papildinātas ar elektroinstalācijas elementiem, tostarp gaismas ķermeņiem, kas pēc stilistikas atsauc atmiņā slavenās «Iļjiča spuldzītes».

Ambiente

Tāda tendence kā iepazīstināšana ar rokdarbu tehnoloģijām un materiāliem arī ir un jau gadiem ilgi paliek nemainīga izstādes Ambiente īpatnība. Uzskatāmi tiek pierādīts, ka tādas tradicionālās rokdarbu metodes kā pīšana, tamborēšana, ažūru izgriešana un citas joprojām ir populāras ne tikai trešās pasaules valstīs, bet arī progresīvajā Eiropā. Turklāt adījumi un tamborējumi nebūt nav domāti tikai bērniem, bet lieliski iederas arī dzīvojamo telpu vai virtuves dekorā – kā pūkainas rotaļlietiņas, piekarami rotājumi, dekoratīvi panno, taburetes, pufi un spilveni. Šogad atkal populārs kļūst makramē – mazliet jau piemirstā pīšanas metode – īpaši kā piekarami puķu kurvji vai kašpo, vai arī dekoratīvs eglīšu rotājumu papildinājums. Tā saucamās filozofijas «Do It Yourself» (Izgatavo pats) jēga neaprobežojas tikai ar roku darbu. Runa ir arī par vecu izstrādājumu un materiālu atkārtotu  izmantošanu kontekstā, kas pilnīgi atbilst jaunajām estētiskajām nostādnēm.

Ambiente

Izstrādājumi, kas tapuši no pārstrādātas plastmasas, ādas, tekstila vai papīra rūpnieciskos vai mājas apstākļos, jau kļuvuši par vienu no visās Ambiente daļās dominējošajām tendencēm. Jāatzīmē, ka otrreizējo izejvielu izmantošana mājturības priekšmetu izgatavošanai ar rokām mājas apstākļos un šo ražojumu eksports  ir  viens no galvenajiem attīstības valstu ekonomikas balstiem. Šis «sociālās ekoloģijas» aspekts arī dažādos veidos tika izgaismots daudzos izstādes stendos.

Attīstības valstu tradicionālās lietišķās mākslas un amatniecības nozares var kļūt gan par iedvesmas, gan arī par komerciāla labuma avotu Eiropas reteileriem – šī tēze bija uzskatāmi ilustrēta veselā virknē speciālu pa vairākiem paviljoniem izvietotu ekspozīciju ar kopīgu nosaukumu Sourcing. Tur apmeklētāji un tirdzniecības kompāniju pārstāvji varēja paši, bez jebkādiem starpniekiem iepazīties ar Vjetnamas, Indonēzijas, Indijas, Centrālāfrikas un Dienvidāfrikas amatnieku meistarīgā darba paraugiem. Šie meistari par spīti globalizācijai ir saglabājuši oriģinālas vietējās iezīmes. Savukārt tās var kļūt par pamatu jaunām visu pasauli aptverošām tendencēm – vismaz tā apgalvo trendseteri, kuriem Sourcing stendos izdevies atrast milzum daudz interesantu izstrādājumu.

Ambiente

Interesantas idejas un izstrādnes, kas jau ir ieviestas ražošanā, bija redzamas konkursa Design Plus laureātu izstādē, kā arī tai blakus esošajā konkursa German Design Awards uzvarētāju ekspozīcijā. Abos gadījumos uzskatāmi tika apliecinātas svarīgākās vācu dizaina īpašības: nemainīgi augsta kvalitāte, uzticēšanās jaunajām tehnoloģijām un uzmanīga attieksme pret vissīkākajām detaļām. Turpretī tradicionālā jauno talantu izstāde, kura tā arī saucās – Talents, drīzāk būtu raksturojama kā jau apgūto mācību atkārtošana – atgriešanās pie konservatīvām formām, lielo meistaru aprindās jau sen zināmo amatniecisko tehnoloģiju ābece. Radās tāds iespaids, ka jaunie dizaineri nav spējīgi pārvērtēt stereotipus, lai gan tieši tas no viņiem visvairāk tiek gaidīts.

Par vienu no galvenajiem notikumiem izstādē Ambiente kļuva konkursa German Design Awards laureātu ekspozīcija, kuras uzdevums bija pievērst apmeklētāju uzmanību izcilākajām dizaina novitātēm, kas parādījušās Vācijas tirgū.

AmbienteŠā gadskārtējā Vācijas dizaina padomes organizētā pasākuma galvenais mērķis bija ne tikai iepazīstināt apmeklētājus ar labākajām izstrādnēm ražošanas un komunikācijas jomās, bet arī pierādīt dizaina labvēlīgo ietekmi uz ikdienas dzīvi. Konkursā ar saviem izstrādājumiem piedalās gan vācu, gan arī ārzemju firmas, un tā rezultāti dod zināmu priekšstatu par vispārējām rūpniecības izstrādājumu dizaina tendencēm Eiropas mērogā. Tāpat kā iepriekšējos gados konkursā, kas risinājās 28 dažādās kategorijās, uzvarēja galvenokārt lakoniskā mūsdienīgā stilā ieturēti izstrādājumi, kuriem raksturīgas minimālisma iezīmes un kuros jaunas, no patērētāju viedokļa interesantas īpašības apvienotas ar oriģināliem tehniskajiem risinājumiem.

Par tipisku funkcionālā un tehnoloģiskā dizaina paraugu uzskatāma, piemēram,  firmas Simons Voss piedāvātā digitālā durvju slēdzene Smart Handle. Dizaina autors Pēters Trautveins ieguva galveno balvu kategorijā «Celtniecība un interjera elementi». Šī pēc izskata un ergonomikas nevainojamā slēdzene nodrošina līdz 64 000 lietotāju pielaidi pēc termināļa Smart Card vai Pin Code komandas un, pateicoties bezvadu tehnoloģijām, ir ārkārtīgi viegli ierīkojama.

Ambiente

Leaf. Zeug Design. Ruwido.

Par «tehnoloģiskās, vizuālās un taktilās pilnības iemiesojumu» žūrija nosauca universālo distances vadības pulti Leaf – austriešu firmas Ruwido (diz. Zeug Design) izstrādājumu, kas saņēma galveno balvu kategorijā «Datori un komunikācija». Ierīce uztver balss komandas, datus nodod ar Bluetooth protokola starpniecību un, pateicoties lakoniskajiem, iPhone grafikai līdzīgajiem simboliem uz vadības pogām, ir lietojama bez jebkādām papildu instrukcijām. Šāda tipa ierīcēm netipiski mazais biezums – tikai 2,97 mm – gan ir drīzāk mīnuss nekā pluss: sataustīt šo pulti, piemēram, uz avīzēm piemētāta žurnālu galdiņa varētu būt diezgan grūti…

Bērniem un invalīdiem paredzēto izstrādājumu dizains ikvienā daudzmaz prestižā konkursā tiek vērtēts atsevišķā kategorijā. Šoreiz tajā galveno balvu ieguva firmas Takata AG (diz. Rainers Herrs, Rīdigers Bolls) izstrādātais bērnu autosēdeklītis. Galvenie praktiskie jaunievedumi ir iespēja sēdeklīti noregulēt un drošības jostu piesprādzēt ar vienu roku, kā arī speciāla galvas aizsardzībai paredzēta drošības sistēma Airpad. Ergonomisks, mīksts, ekoloģisks pildījums, vienkārša kopšana un tīrīšana – tas viss ir pats par sevi saprotams. Taču sēdeklītis izskatās kā mīļa mīksta rotaļlieta, un tas jau ir emocionāls bonuss.

Ambiente

Reiner Herr & Rüdiger Boll. Takata.

Ne mazāk svarīga kategorija konkursā bija arī vannas istabas aprīkojums, jo mūsdienu mājokļa interjerā šai telpai tiek atvēlēta aizvien plašāka vieta un pievērsta lielāka uzmanība. Galveno balvu šajā kategorijā šogad ieguva firmas Bette GmbH & Co izstrādājumi. Dizaina autors Dominiks Tesaro sava oriģinālā plastiskā risinājuma pamatā licis patlaban ļoti populāro «dzimumu cīņas» motīvu, sievišķīgi plūstošajām vannas līnijām pretstatot atklātā nesošā karkasa vīrišķīgo robustumu. Metāliskā vanna ir pieejama no visām pusēm, tāpēc pilnībā pārklāta ar emalju, bet noteces kanāls – paslēpts balsta blokā, kas pārklāts ar koksni. Šis pats kompozīcijas princips ir piemērots arī izlietnei, tikai tās hromētais sifons atstāts ārpusē. Rezultāts, kā to pilnīgi precīzi raksturoja kāds kritiķis, ir «tīrais minimālisms».

Ambiente

Dominic Tessaro. Bette.

Ambiente

C38. Muchael Kogelnik. Vocier.

Varētu padomāt, ka čemodāni gan ne visai labi iederas kategorijā «Mode un dzīves stils». Ja nu vienīgi kāds Louis Vuitton ražojums… Un, protams, firmas Vocier (diz. Mihaels Kogelnikss) modelis C38. Lai gan izstrādājuma gabarīti atbilstoši rokas bagāžas pārvadāšanas noteikumiem ir stingri ierobežoti, tas ir tik pārdomāti sakomponēts, ka ietilpina sevī vīrieša apģērbu komplektu, ar ko pietiek veselai nedēļai, un pat lietišķo uzvalku uz īpaša magnētiska pakaramā. Bagāžas pārbaudes laikā uzrādāmie priekšmeti (šķidrumi, dators, planšete u.c.) izvietojami pa atsevišķām iekšējām kabatām un viegli izņemami no augšpuses, savukārt dokumentiem un smārtfonam paredzēta īpaša slēptuve, kas ierīkota izvelkamajā rokturī.

Fakts, ka pirmā vieta kategorijā «Mājturības preces» tika piešķirta Smart Savers (dizains un ražošana – Tupperware General Services) pārtikas produktu konteineru komplektam, ir visnotaļ simbolisks. Šis komplekts savā ziņā ir pagājušā gadsimta sešdesmito gadu «totālā dizaina” recidīvs un ieturēts vislabākajās godājamā Dītera Ramsa tradīcijās. Inovācija šajā gadījumā ir reducējama līdz moduļa soļu precizēšanai augstuma un platuma dimensijās, kā arī nelielām, ērtības labad ieviestām vāciņu formas izmaiņām, kuras atvieglo atvēršanu. Tomēr tieši šādi «evolūcijas lēcieni» ir ļāvuši kompānijai Tupperware visnotaļ veiksmīgi darboties jau 70 gadus, un pagaidām nekādas zīmes neliecina par to, ka noiets varētu mazināties.

Ambiente

Smart Savers. Tupperware General Services.

Kas rada visspilgtāko kontrastu ar vāciešiem raksturīgo racionālismu un taupību? Protams, franču rotaļīgums un vieglprātība! Varbūt tieši tādēļ konkursa uzvarētāju vidū ticis populārās franču firmas Ligne Roset  dīvāns Beau Fixe (diz. Inga Sempe). Šā izstrādājuma rozīnīte ir vieglais metāla karkass, kas dažus mīkstās daļas elementus (tostarp elkoņa balstus) ne tikai uztur, bet arī piespiež, tādējādi piešķirot tiem nepieciešamo formu. Žūrija pienācīgi novērtēja šā dīvāna dizainu, atzīmējot tā «praktiskumu un nesamākslotību».

Ambiente

Bean Fixe. Inga Sempe. Ligne Roset.

Viens no visekstravagantākajiem izstādes Ambiente eksponātiem bija telts Stingray (Raja), ko izstrādājis neliels ASV uzņēmums Tentsile (diz. Alekss Širlejs-Smits, Kirks Kirčevs) un kas ieņēma pirmo vietu kategorijā «Sports un atpūta». Atšķirībā no daudzajiem analogiem šī telts tiek nevis nostiprināta uz zemes, bet izvilkta starp kokiem un līdz ar to pasargā savus iemītniekus no kukaiņiem un citiem nelūgtiem ciemiņiem. Dizaineri apgalvo, ka Stingray tipa teltis paver iespēju ierīkot nometni līdz šim nepieejamās vietās un «piešķir izjūtām trešo dimensiju». Žūrija šo projektu raksturoja kā «inovatīvu risinājumu, kurā funkcionalitāte ir apvienota ar poēziju».

Ambiente

Stingray. Alex Schirli-Smit & Kirk Kirchev. Tentsile.