Jonas Maļinauskas
Viens no respektablākajiem patēriņa preču forumiem Eiropā – izstāde Tendence – šogad Frankfurtē pie Mainas notika augusta beigās. Neraugoties uz neierasto karstumu, par izstādi, kā vienmēr, lielu interesi izrādīja gan ražotāji, gan vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības pārstāvji: tajā piedalījās kopskaitā aptuveni tūkstotis eksponentu, bet potenciālo pircēju skaits sasniedza 24 tūkstošu. Līdztekus tradicionālajiem sektoriem Living, kur pārstāvētas mājturības preces, un Giving, kas demonstrēja dāvanas un rotas, bija noorganizētas arī speciālās ekspozīcijas Next, Talents, Ethical Style un notika citi interesanti pasākumi.
Savulaik izstāde Tendence bija iecerēta kā ekspozīcija, kas iepazīstina ar otrā pusgada tendencēm un sortimentu, arī Ziemassvētku tirdzniecības sortimentu. Šoreiz dažāda kalibra stendi, īpaši sektorā Living, vai lūza no dažādiem rotājumiem un suvenīriem, kas bija orientēti ne tikai uz Ziemassvētkiem, bet arī uz Lieldienām un citiem pavasara svētkiem. Žurnālistiem vajadzēja pamatīgi nopūlēties, kā arī saukt palīgā ilggadīgo Tendence ekspertu, Karlsrūes Mākslas universitātes profesoru Hansu Meijeru-Aihenu, lai milzīgajā tirgū sameklētu objektus, kas ir vērtīgi no dizaina viedokļa.
Tradicionāli Tendence eksponāti ir daži vācu kultūrai raksturīgi mājturības priekšmeti: sienas pulksteņi, medību trofeju galvas, „riekstkoži“, skārda krūzes un citi. Varētu domāt, ka šajā sfēra neko jaunu izdomāt nav iespējams, taču Designimdorf tomēr rādīja vairākus oriģinālus izstrādājumus, kuru galvenais materiāls ir gan smalki pulēts, gan rupji tēsts koks. Firma Raumgestalt no nelielā Bernavas miestiņa, kas atrodas slavenajā Švarcvaldē, publikas uzmanību piesaistīja ne tikai ar kompaktos boksos izvietotu racionālu ekspozīciju, bet arī ar ne mazāk racionālām no koka izgatavotu mājturības priekšmetu formām, kas asociējas ar senlaiku arhaiku. Kaunā nepalika arī slavenā plastmasas izstrādājumu firma Koziol, kas šoreiz demonstrēja veselu sēriju sentimentālu izstrādājumu ar kopīgu nosaukumu Wirgin White.
Liela uzmanība izstādē bija veltīta dažām īpaši modernu „hipsterisku“ patēriņa preču kategorijām. Piemēram, firma Fujifilm rādīja sērijas Instax mini fotoaparātus (tā saucamos polaroīdus) visdažādākajās krāsās. Vairākām kompānijām, tai skaitā vācu tirdzniecības zīmolam Donkey, bija modernas, nedaudz ironiskas instalācijas par sadzīves elektroapgaismojuma tematiku.
Viens no pastāvīgajiem izstādes dalībniekiem ir firma Side by Side, kuru pareizāk būtu saukt par ražošanas radošo apvienību. Visā Dienvidvācijā izkaisītās 20 darbnīcās cilvēki ar īpašām vajadzībām pēc jaunu talantīgu dizaineru projektiem no koka un stikla darina suvenīrus un mājturības izstrādājumus. Pārdomātā radošo ideju izvēle, kā arī rūpīga kvalitātes kontrole (invalīdiem parasti uztic atsevišķas vienkāršas operācijas) ļauj firmai ne tikai izturēt konkurenci, bet arī regulāri iegūt prestižas balvas par oriģinālu dizainu. Viens no galvenajiem stenda Side by Side eksponātiem bija augļu trauks Oh Lá Lá (dizainers Martins Gšvendners), kuram pirms gada tika piešķirta nacionālā prēmija FORM.
Bija manāms, ka samazinājusies lielražotāju interese par izstādi Tendence. Daļēji tāpēc, ka augusts viņiem ir novēlots termiņš Ziemassvētku pasūtījumu dalīšanai. Jo ir taču nepieciešams ne tikai saskaņot piegādes un citā pasaules malā izgatavot daudz preču, bet arī pa jūras ceļu tās nogādāt atpakaļ Eiropā un izvietot plauktos pirms svētku iepirkšanās. Pēc Messe Frankfurt viceprezidenta Stefana Kužavski vārdiem, “…kaut gan apmeklētāju auditorijas kvalitāte un doto pasūtījumu daudzums mūsu cerības attaisnoja, nākamgad esam iecerējuši izstādes profilu paplašināt ar jaunām eksponātu kategorijām, kā arī celt inovatīvo līmeni, lai aktīvāk piesaistītu vairumpircējus.” Tieši tāpēc nolemts nākamgad izstādes norisi pārcelt uz laiku no 24. līdz 27. jūnijam. Līdz ar to apmeklētājiem, kas uz šo prestižo gadatirgu dosies no Latvijas, tiks pavērta unikāla iespēja Ziemassvētku sagaidīšanas ažiotāžā nonākt tūlīt pēc Līgosvētkiem.