Ilze Kraukle
No 15. janvāra līdz 21. janvārim Ķelnē, Vācijā, notika starptautiskā mēbeļu izstāde Imm Cologne. Tradicionāli tieši ar to arī tiek atklāta kārtējā gada nozīmīgāko mēbeļu šovu stafete.
Izstādē Imm Cologne piedalījās vairāk nekā 1300 ražotāju un bija pārstāvēta 51 valsts. No citiem Eiropas interjera gadatirgiem šī izstāde atšķiras galvenokārt ar to, ka šeit piedalās daudzas tādas Ziemeļeiropas fabrikas, kuras savus ražojumus eksponē tikai un vienīgi izstādē Imm Cologne. Šeit varēja satikt mēbeļu ražotājus no Vācijas, Šveices, Dānijas, Somijas, Anglijas. Acīmredzot aizvien lielāku ieinteresētību piedalīties šajā izstādē izrāda arī Austrumeiropas un Dienvidaustrumeiropas kompānijas, citstarp no Polijas, Grieķijas, Turcijas. Savukārt no Itālijas ieradušos dalībnieku skaits ir niecīgs. Tā ka vispārīgi var secināt: Ķelnē savus eksponātus izvieto galvenokārt slavenās vācu markas, bet itāļi savus jaunumus pietaupa izstādei Salone del Mobile.
Daudzi mēbeļu ražotāji, izplatītāji, dizaineri un citi šīs jomas speciālisti cenšas nepalaist garām Imm Cologne – tieši šī izstāde, kas tiek rīkota gada sākumā, taču lielā mērā diktē visas pasaules mēbeļu rūpniecības kopējo virzību un galvenos uzdevumus. Tieši šeit formējas jauni zīmoli un tiek pieņemti svarīgi lēmumi attiecībā uz jauniem modeļiem un ražošanu.
Izstāde Ķelnē ir viena no vecākajām un lielākajām izstādēm Eiropā. Pēdējo piecu gadu laikā tās vadītāji ir darījuši visu, ko varējuši, lai šī izstāde par spīti pašreizējiem diezgan sarežģītajiem apstākļiem ne tikai saglabātu savas pozīcijas, bet arī attīstītos, lai dalība tajā kļūtu aizvien lietderīgāka un prestižāka. Parādījušies aktuāli tematiskie sektori: “Dizains”, “Smart”, “Inovatīvi interjeri”, “Komforts”. Šāds dalījums visnotaļ atbilst interjera dizaina galvenajām tendencēm.
Izstādē bija eksponētas mīkstās un korpusa mēbeles visplašākajā sortimentā un visu veidu dzīvojamām telpām – no priekšistabām un viesistabām līdz guļamistabām un bērnistabām, kā arī virtuves mēbeles un biroja mēbeles. Liela uzmanība bija veltīta mēbeļu komplektēšanas iespējām. Imm Cologne izgaismoja daudzus jaunākos sasniegumus mēbeļu ražošanas un dizaina jomā – gan jau ieviestus, gan arī tādus konceptuālus risinājumu, kuri kļūs populāri tikai pēc vairākiem gadiem.
Tā kā dzīves telpas pieejamība aizvien vairāk sašaurinās, šī telpa ir jāizmanto aizvien efektīvāk. Mēbeļu ražotāji to apzinās, un viņu reakcija uz tendenci The Future is Urban izpaužas kā daudzfunkcionāli, turklāt visai kompakti priekšmeti.
Acīmredzamu popularitāti bauda Scandic Chic. Aug pieprasījums pēc tādiem interjeriem, kuros skandināvu dizaina ikonas ir apvienotas ar jaunu, bet jau sevi pietiekami pierādījušu Dānijas un Somijas zīmolu dizaineru minimālistu darbiem – praktiskām, bet šarmantām siltos toņos ieturētām mēbelēm.
Elastīgi risinājumi ir vācu ražotāju jājamzirdziņš. Jaunās moduļu mēbeles kļūst aizvien universālākas: tās vienlīdz labi iederas gan mājokļos, gan arī darba telpās. Mēbeļnieki pastāvīgi paplašina programmas, piemēram, moduļu dīvānus papildinot ar plauktiem, zemiem galdiņiem, aizslietņiem. Dīvāni tiek aprīkoti ar iebūvētām rozetēm un kolonnām. Galvenais uzdevums – nodrošināt to, lai viss būtu pie rokas un rausties ārā no mīkstajiem spilveniem nebūtu nekādas vajadzības. Īpaša emocionālā komforta tematika motivē dizainerus radīt ērtas lietas. Ciktāl runa ir par materiāliem, joprojām vispopulārākais ir tas, kas ir dabisks – koks, āda, vilna, kokvilna.
Daudzas kompānijas ir atjaunojušas savus bestsellerus. Tā zīmols Arflex, atzīmējot arhitektes Čini Boeri radītā dīvāna Strips 50. gadskārtu, laidis šo dīvānu klajā jaunā moduļu versijā.
Firma Cassina vienlaikus parādīja gan pagātni, gan arī tagadni un pat nākotni. Tās stendā pēdējā kolekcija bija apvienota ar vairākām markas produktu kombinācijām. Atmiņā paliekoši ir Patrīcijas Urkiolas dīvāni Super Beam un Konstantīna Grčika Soft Props.
Zīmols B & B Italia savus jaunos produktus parādīja, piemērojoties tematam “Dzīve svaigā gaisā”. Stendā blakus oriģinālajām izstrādnēm bija redzama jaunā Maxalto kolekcija, kuru Antonio Čiterio radījis viesistabai un ēdamistabai.
Satriecoša bija šveiciešu kompānijas Vitra kolekcija, kurā ietilpst gan klasiskas un mūsdienīgas mēbeles, gan arī apgaismojums un aksesuāri. Šogad Ķelnes izstāde laika ziņā sakrita ar kompānijai ļoti nozīmīgu jubileju: leģendārā krēsla Panton – pirmā monolītā plastmasas krēsla modeļa – 50. dzimšanas dienu. Par godu šim datumam kompānija izlaidusi divas jaunas šā krēsla versijas. Viena no tām radīta sadarbībā ar Vernera Pantona atraitni Mariannu. Panton Chrome un Panton Glow kļuva par īstu dāvanu izstādes Imm Cologne apmeklētājiem.
Zīmola Draenert 50. gadskārtai dizainers Hadi Teherani sarūpējis ļoti interesantu jaunumu – šēzlongu “Marmora spārns”. Tas izgatavots no monolīta marmora bloka. Sēdekļa forma ir spārna silueta interpretācija.
Kompānija Cor ir specializējusies uz mīksto mēbeļu ražošanu mājokļiem un nonākusi pie secinājuma, ka tagad jāražo ergonomiskas, funkcionālākas un transformējamas hibrīdmēbeles. Šā uzdevuma veikšanai tā izveidojusi apakšnodaļu Cor Lab. Tieši tajā starptautiskas dizaineru komandas izstrādā jaunus darba mēbeļu modeļus un attīsta darba telpas koncepciju. Rezultātā tapušas nelielas, mobilas, pielāgojamas un neskaitāmos variantos komplektējamas konstrukcijas.
Viens no visspilgtākajiem šajā izstādē, protams, bija zīmola Kartell stends. Aizraujošo šā zīmola pētījumu un inovāciju vēsturi atspoguļo izstrādnes, kurās izpaužas pasaules līmeņa dizaineru, citstarp Filipa Starka, ģenialitāte.
Kompānija Porada paliek uzticīga jau gadu desmitus agrāk izraudzītajai stratēģijai, strādā ar dabiskiem materiāliem un savas jaunās produkcijas – koka izstrādājumu – radīšanā izmanto vismodernākās tehnoloģijas.
Savukārt zīmols Rolf Benz par saviem spilgtākajiem jaunumiem var pateikties modes dizaineram Dāvidam Tomaševskim, kurš savā avangardiskajā dizainā klasiku interpretē pilnīgi jaunā veidā, tajā smeļoties iedvesmu drosmīgiem, pilnībā mūsdienu garam atbilstošiem eksperimentiem. Andersa Nūrgārda projektētajam atpūtas krēslam Freistil 149 izmantots audums no Tomaševska kolekcijas 2018. gada pavasarim un vasarai. Šādu krēslu kolekcija Freistil x Dawid Tomaszewski laista klajā ierobežotā tirāžā, tikai 150 eksemplāros. Savā audumā Tomaševskis “ietērpis” arī Rolf Benz pufus un spilvenus.
Izstādes fokusā bija arī gaisma: sākot ar dekoratīvo un vides apgaismojumu un beidzot ar digitālajām gaismas regulācijas sistēmām. Tā, piemēram, kreatīvu impulsu izstādei piešķīra nodaļā Featured Editions iekļautā ekspozīcija Light Lamps – 10 eksperimentālas instalācijas caurspīdīgos piramīdveida rāmjos.
Izstādes kreatīvais direktors holandiešu dizainers Diks Spīrenburgs šajā sakarā teicis: “Mēs gribam, lai apmeklētāji saprastu, cik svarīga nozīme interjerā ir apgaismojumam. Tā ir ļoti daudzšķautņaina sfēra, un mēs centīsimies to atklāt visā pilnībā.”
Stendi liecina, ka daudzi mēbeļu zīmoli aizvien lielāku uzmanību pievērš tieši gaismekļiem un iekļauj tos savās paplašinātajās kolekcijās. Par piemēru var minēt tādas skandināvu markas kā Gubi un Artek. Uz to tiecas arī &Tradition un Muuto. Digitālo tehnoloģiju ieviešana ir svarīgs faktors, kas šai tendencei piešķir vēl lielāku dinamiku.
Izstādei Imm Cologne pasaules mēbeļu tirgū ir īpaša nozīme, jo visbiežāk tieši Ķelnē izšķiras jautājums par to, kuri jaunie modeļi tiks laisti masveida vai sērijveida ražošanā un kuri paliks vēsturē kā nerealizēti projekti.
Kompānijas Ambergs pārstāve Ritma Ritenberga dalījās domās par, viņasprāt, pašiem interesantākajiem izstādē Imm Cologne redzētajiem jaunumiem.
Imm Cologne gadatirgus Ķelnē, ir viens no svarīgākajiem mēbeļu pasaules notikumiem, jo tajā iezīmējas tendences, kas būs aktuālas visu turpmāko gadu. Šogad dalībniekus vienoja temats “Radi. Iekārto. Dzīvo” (Create. Furnish. Live).
“Nav nozīmes tam, ko tu valkā. Tevi vienmēr sagaidīs atplestām rokām,” tā ar drēbju pakaramo hood iepazīstina austriešu masīvkoka mēbeļu zīmols Team 7. Kad divi pamata moduļi tiek savienoti ar šķērskoku, rodas 110 cm vai 130 cm platais hood+, kas lieliski iederēsies ieejas hallē vai guļamistabā.
Kurpes nost! Kājas augšā! Ekomēbeļu ražotāja Cor jaunums Moss ir īsts 21. gadsimta dīvāns. Aicinoši omulīgs, bet arī eleganti estētisks. To raksturo maksimāls komforts, aktuāla krāsu palete un pārsteidzoša forma. Dizaineru duets Jehs+Laub radījuši teju vai skulpturālu apjomu, kurā apslēpts neiedomājami mīksts polsterējums. Kas apsēdīsies, tas vairs negribēs celties augšā. Un ja vēl turpat līdzās stāv kafijas galdiņš Sting! Ozolkoks, riekstkoks, stikls vai pat marmors, aplis, kvadrāts, taisnstūris – šā galdiņa radītais viegluma iespaids nav atkarīgs ne no formas, ne materiāla.
Interlübke bufete Jorel – minimālistisks dizains, skaidras līnijas un autentiski materiāli. Izvēles iespējas ir plašas – lakotas virsmas, stikls, alumīnijs, nerūsējošais tērauds. Savukārt, atverot atvilktnes, jūs gaida pārsteigums – modernās un mīkstās spilvenkastes Pillowbox, kas kontrastē ar mēbeles stingro formu. Radītas ar domu, ka dzīve ir pārāk skaista, lai to izšķiestu, diendienā meklējot dažādus sīkumus.
Zīmols, ar kuru neviens vairs nav jāiepazīstina, – Rolf Benz – šogad paceļ jaunā dimensijā galda kultūru. Interesanti, ka filigrānais un organiski noapaļotais ēdamgalds Rolf Benz 964 radīts ar domu par konkrētu auditoriju – tā sauktajiem mileniāļiem, taču patiks jebkuram dizaina lietpratējam. Dizaina autora Johannesa Šteinbauera rokraksts atpazīstams arī krēslā Rolf Benz 616, kas lieliski saderēs ar ēdamgaldu.
Zīmols Draenert jau vairāk nekā 45 gadus piedalās Ķelnes mēbeļu tirgū un ar pēdējo ekspozīciju atzīmēja savu 50. gadadienu. Dizains tiek pacelts mākslas līmenī, bet nav atstāta novārtā ne izsmalcinātā forma, ne funkcija. Koka ēdamgalds Victor ar savām izteiksmīgajām tērauda kājām rada teju vai skulpturālu efektu, bet ēdamgalds Trilope ar dabiskā akmens virsmu sfēriska trīsstūra formā eleganti papildinās jebkuru telpu.
Savos iespaidos par Ķelnes mēbeļu izstādi Imm Cologne dalās Aleksejs Koročkins, AS Elīza-K pārstāvis, kas vairākkārt piedalījies šajā izstādē ar zīmolu Sophisticated Living.
Šoreiz mans viedoklis par izstādi ir diezgan pretrunīgs. No vienas puses, redzam, ka interese par mūsu uzņēmuma produkciju kļūst aizvien lielāka. No otras puses, vispārējā tendence ir tāda, ka interese par High Brand uzņēmumu produkciju kļūst aizvien mazāka, un jāatzīmē, ka arī to sortiments kļūst šaurāks, trūkst atjaunojumu un izstrādājuma vidējā cena krītas.
Situācija High Brand sektorā ir sarežģīta, un īstermiņa perspektīvā akciju sabiedrībai Elīza-K, tas, protams, ir ļoti izdevīgi: nākamajos divos trijos gados mūsu izaugsmes dinamika saglabāsies.
Patiesību sakot, man šogad neizdevās atrast neko no profesionālā viedokļa sevišķi interesantu un uzmanības vērtu. Vispārējais izglītības līmenis Eiropā krītas, individuālu, spilgtu piedāvājumu kļūst aizvien mazāk, un attiecīgi sašaurinās arī patērētāju loks. Visas lietas ir cita citai līdzīgas, un vairs nekādu īpašu prieku nevar sagādāt pat tas fakts, ka mēs katru gadu saņemam balvas un nominācijas. Žanra krīze, tā sakot. Nav jaunu ideju, nav konkurences.
Līdz ar to sarūk gan izstādes apmeklētāju skaits, gan arī interese par pašu produkciju. Ievērojami samazinājies arī privāto apmeklētāju skaits.
Apmeklētāju piesaistīšanas labad izstādes rīkotājiem nācās dažus vācu grandus pārcelt uz citām, tiem sākotnēji nemaz neparedzētām hallēm. Dažas halles pat palika tukšas. Apmeklētība vispār ir kļuvusi par ļoti aktuālu problēmu jebkurai pasaules izstādei.
Vienīgais, kas patiesi priecēja, ir tas, ka mūsu produktu pircēju skaits ievērojami un nemitīgi pieaug. Tas iedvesmo.