Maison&Objet

Ulvis un Karīna Ābiķi.

Teksts: Dace Ozola

Foto: Marina Dulepina un no dizaina studijas Neoklasika arhīva

Parīzē notika mēbeļu un dekora priekšmetu kulta izstādes Maison & Objet ziemas sesija.  To apmeklēja ievērojamie Latvijas dizaineri Karīna un Ulvis Ābiķi (dizaina studija Neoklasika), kas ieguvuši godpilnās piecas zvaigznes un prestižo starptautisko prēmiju European Property Awards nominācijā Best Interior Design Private Rezidence par projektu Home Sweet Home. Par saviem novērojumiem un iespaidiem viņi pastāstīja mums.

Kā atzīmēja dizaineri, galvenais interjera dizaina trends 2016. gadā Maison & Objet versijā ir pirmatnējā daba. Nebija pārliekas izskaistināšanas, viss bija lakonisks un bez pārmērībām.  Un vienlaikus šī izstāde bija īsts jaunrades, interesantu un oriģinālu ideju uzplaiksnījums.

Maison & Objet

1 Fazioli, 2 Ibride, 3 Segis.

– Par galveno tematu kļuva Wild, proti, neapvaldīts pirmatnīgums, – teica Ulvis Ābiķis. – Bet tā nebija katastrofas mežonība vai stihijas plosīšanās.  Tas bija mātes Zemes miers, diženā dabas pašcieņa, zaļumu un puķu dabiskums.  Izstādes valdnieks bija koks, augu valsts šķiedras, māls, marmors. Taču dabas izpausme jūtama ne tikai materiālos, rakstos vai struktūrās, bet arī krāsu paletē. Tāpēc izmantotas zemes krāsas – no maigi bēšīgas un brūnas līdz kontrastējoši sulīgam zaļumam.  Bija pārstāvēts smaragdzaļais, zilgani violetais, vara sarkanais, granāta tonis.

Maison & Objet

Maison & Objet

1 Grange, 2 Green Apple, 3 Classic Rug, 4 Boca de Lobo, 5 Band. Bethan Gray, 6 Landscapes. Isabelle Stanislas. Pouenat, 7 Daum.

– Aplami runā, ka viss jau ir izdomāts, – saka Karīna Ābiķe. – Dizaineriem ir īpašs skats uz lietām.  To apliecina daudzi stendi. Piemēram, bērnu gultiņa veidota kā gaisa balons (precīzāk sakot, tā pusītes), kas ceļas gaisā.  Šis firmas priekšmets drīzāk izskatās pēc teātra dekorācijas un bērnistabā būs labs akcents.   Interesantu klavieru modeli rādīja firma Fazioli. Tas atgādina vai nu lidojošu kuteri, vai zivi ar smailu galvu. Autors noteikti iedvesmu smēlies no spāņu arhitekta Santjāgo Kalatravas idejām, kurš pazīstams ar saviem futūristiskajiem darbiem.  Atkal pārsteidza franči no dizainbiroja Ibride, kuri savukārt ir slaveni tāpēc, ka daudz eksperimentē ar materiāliem un formu: pēc iepriekšējās izstādēs demonstrētajiem plauktiem un galdiem, kas atgādina lāčus, bifeļus un citus kalnu āžus, viņi demonstrēja… kartona gaismekļus Junon – amizantas galda lampas.   Nevar neatzīmēt japāņu dizainera Koitiro Kimuras interesanto darbu – viesistabas polietilēna mēbeļu kolekciju.  Šķiet, ka baltie dīvāni un krēsli izzāģēti no rafinētā cukura grauda.  Bija daudz papīra un auduma apdruku, brīžiem – pavisam pārsteidzoši objekti.  Piemēram, vienā no stendiem solīds kungs no portreta miedza ar aci.  Kā saprotat, attiecīgs bija gan efekts, gan skatītāju reakcija. Līdzīgu iespaidu atstāja… dekoratīvi spilveni.  Zīmējumu uz tiem var mainīt, gluži vienkārši spilvenus ar roku paglaudot.  30 miljoni variantu!  Atkal bija daudz spoguļu, kas atzīstami par mākslas objektiem.  Taču šajā sezonā spoguļi no sienas pārcēlušies horizontālā plaknē: no stikla izgatavotas galda virsmas nopulētas līdz spoguļa mirdzumam.

Maison & Objet

1 Slice.Pierre Charpin. Cinna, 2 Dust. Mambo Atelier. Mambo Unlimited Ideas.

– Šajā izstādē varēja vērot diezgan daudz oriģinālu risinājumu attiecībā uz pilnīgi parastu priekšmetu izstrādi, – saka Ulvis. – Piemēram, portugāļu kumode. Visumā vienkārša, bet ar savu īpatnību: ļoti daudzām dažādu izmēru atvilktnēm. Un nu jau tā ir nevis parasta funkcionāla lieta, bet mākslas darbs. Vai arī franču firmas Tiptoe izstrādājums – it kā pavisam vienkāršs galdiņš, bet tā kājas gluži kā skrūves ar aizspiedni iestiprinātas tieši galda virsā. Ja jau ir runa par kājām… Šķiet, dažiem galdiņiem un krēsliem tās kļuvušas vēl smalkākas un graciozākas. Piemēram: britu dizainera Betana Greja kolekcija Band. Ļoti jauki galdiņi uz tievām kājiņām, nepārprotams sveiciens no pagājušā gadsimta 60. gadiem. Tie nekādi nelaiž dizainerus vaļā.

Maison & Objet

3 James. Yabu Puchelberg. Stellar Works, 4 Emma. Frederik Färg & Emma Marga Blanche, 5 Moai. Philip Bro. Softline, 6 Concha. Samuel Accoceberry. Bosc, 7 Massau 533. Marc Sadler. Metalmobil, 8 Nemea. Michele Cazzaniga & Simone Mandelli. Pedrali, 9 Colander. Patrick Norguet. Kristalia.

– Iepriekšējos gados skandināvu dizaineru nemaz tika daudz nebija, viņi vairāk mita un darbojās savā skarbo klinšu un fjordu pasaulē, taču šogad pietiekami aktīvi, godpilni un lielā skaitā piedalījās izstādē Maison &Objet. Bija īsts vikingu iebrukums! – turpina Ulvis. –Būtu pieminams trauks pilienu formā Pulu, simpātiskais Farg & Blanch (Stokholma) tirkīza krēsls Emma, norvēģu studijas Kneip abstraktās kompozīcijas no vecināta metāla, dāņa Trolsa Flensteda ar dekoratīvu akrila pūderi dekorētie galdi.

Maison & Objet

Thierry Gangain. Blackbody.

Maison & Objet

2 Cassia. Petra Krausova. Lasvit, 3 Fungo. Fernando & Humberto Campana. Lasvit, 4 Magic Circus, 5 Stone. Tom Dixon, 6 Les Cordes. Mathieu Lehanneur, 7 Hely. Katriina Nuutinen.

– Vispār, – teica Karīna, – lampas vairs nekalpo kā abažūrā “ietērpti” un zem kupola novietoti gaismas avoti. Pašas spuldzītes ir kļuvušas par īstiem mākslas objektiem.  Piemēram, beļģu kompānija Zangra pie griestiem piekarinājusi dažāda lieluma un formas spuldzītes.  Interesants risinājums! Bet franču kompānija Blackbody demonstrēja OLED izmantošanas iespējas.  Tie ir nevis gaismekļi tradicionālā izpratnē, bet organiskas gaismas diodes. Dizaineri veido skulptūras no tīras gaismas, kas pārtop par funkcionālu darba materiālu.  Interesantas vāzes un gaismekļus rādījusi somu dizainere Katarina Nūtinena. Piemēram, lustra Hely ir līdzīga krellēm, kuras no dažāda lieluma pērlītēm savērusi nemākulīga bērna roka.

Maison & Objet

Normann Copenhagen.

Maison & Objet

2 Terroir. Jonas Edward & Nikolaj Steenfatt, 3 Stupa. Freshwest. Innermost, 4 Hollow. Dan Yeffet. Wonderglass, 5 Cherry. Daniel Emma, 6 Belle. Luc Vincent. Hind Rabii, 7 Planet. Xjer Studio. Faro Barcelona.

Daudzi dizaineri apliecināja labu humora izjūtu, piemēram, kompānijas Normann Copenhagen pārstāvji bija izveidojuši gaismekļus svara bumbu izskatā. Dānis Jonass Edvards lampas veido… no pārstrādātiem ūdensaugiem. Kad projekta Terroir lampas un mēbeles būs savu laiku nokalpojušas, tās kļūs par mēslojumu.  Dažkārt gaismekļi izskatās pēc burtiem (piemēram, priekšmeti no itāļu kompānijai Seletti paredzētās studijas BBMDS kolekcijas Alphacrete).

Maison & Objet

Diesel Living. Seletti.

Maison & Objet

2 Studio Kneip, 3 One To Three. Sacha Walckhoff. Verreum, 4 Ensemble. Elena Salmistraro, 5 Toy. Guillaume Delvigne. La Chance, 6 Fish & Fish. Paola Navone. Serax, 7 Maarten Baas & Koichi Futatsumata.

“Kosmiskām vakariņām” paredzētus traukus demonstrēja itāļu kompānijas Diesel Living un Seletti. Vāzes, svečturi un kafijas tases izgatavotas no misiņa. Oriģinālas ir abstraktās kompozīcijas no vecināta metāla, kas tapušas norvēģu studijā Kneip.

Itāļu dizainere Paola Navone holandiešu fabrikai Serax izstrādājusi trauku kolekciju Fish & Fish ASV Lielās depresijas laika stikla ražotāju garā.

Itāļu dizainere Elena Salmistraro nolēmusi vienu un to pašu dizaina risinājumu iemiesot gan gaismeklī, gan vāzē.

Maison & Objet

1 Marsel Wanders. Vista Alegre, 2,3 Pinocchietto. Jaime Hayon. Bosa, 4 Molossi. Elena Sallmistraro. Bosa.

Pazīstamais holandiešu dizainers Marsels Vanderss sadarbībā ar portugāļu zīmolu Vista Alegre radījis jaunu unikālu trauku kolekciju.

Itāļu keramikas marka Bosa uzaicinājusi 12 slavenus dizainerus no visas Eiropas izstrādāt dāvanu kolekciju Forget me not. Un tie arī radījuši veselu virkni porcelāna aksesuāru un nieciņu, kurus Bosa raksturo kā “burvīgus, poētiskus, alūzijas raisošus un iztēli pārsteidzošus objektus”. Tā, piemēram, spāņu dizainera Haimes Aiona pienesums ir rotaļīgas tasītes un svečturis, savukārt Elena Salmistraro izveidojusi kaut ko līdzīgu karuselim ar grezni tērptiem sunīšiem zirdziņu vietā.

Maison & Objet

5 Paternal Protection. Lladro, 6 Straight to the heart. Jose Luis Santes. Lladro, 7 Fossilia. Fos Ceramiche, 8 Anthozoa. Fos Ceramiche.

Kā vienmēr, izcēlās kompānija Fos Ceramiche – šoreiz ar vāžu kolekciju, kuras nosaukums sakrīt ar fabrikas nosaukumu. Tajā ietilpstošā abreviatūra FOS atšifrējama kā Form (forma), Object (objekts), Surface (virsma). Tieši šie jēdzieni ir “trīs vaļi”, uz kuriem kompānija balsta savu filozofiju.

Īstu labas gaumes paraugu parādīja spāņu kompānija Lladro: jaunā graciozo statuešu kolekcija ir pati pilnība.

Maison & Objet

Tipographia. Jean Paul Gaultier. Tabisso. Textil: Lilièvre.

Pasaulslaveno zīmolu dizaineru aizraušanās ar interjeru modi joprojām turpinās. Var pat teikt, uzņem jaunus apgriezienus. Daudzi modes nami demonstrēja savus jaunumus.

Žans Pols Gotjē, pareizāk sakot, viņa iniciāļi bija pārstāvēti ar Lelievre audumu apvilktu oriģinālu krēslu apdarē.

Maison & Objet

2 Missoni Home, 3 Missoni Home, 4 Etro Home, 5 Flowers. Missoni Home. Richard Ginori, 6 Protea. Missoni Home. Richard Ginori.

Spilgtā Missoni Home ekspozīcija vilināja ar jaunām tekstila, paklāju, spoguļu, keramikas un mēbeļu kolekcijām. Šis zīmols saskaņā ar tradīciju kā jau katru gadu ir atjaunojis savas kolekcijas visos virzienos. Atmiņā paliek krāsainā un dzīvespriecīgā porcelāna trauku sērija, kas tapusi sadarbībā ar itāļu marku Richard Ginori.

Milzīgu popularitāti izpelnījās Etro Home ekspozīcija: šeit itin viss bija ļoti grezns un iespaidīgs.

1 Versace. Rosenthal, 2 Carnets de l’Equateur. Hermes.

1 Versace. Rosenthal, 2 Carnets de l’Equateur. Hermes.

Porcelāna lielražotāji sākuši aktīvi sadarboties ar modes namiem.  Vācu Rosenthal kopā ar Versace eksponēja lieliskus traukus.

Divās frontēs strādā arī modes nams Hermes un arī izstādījis trauku kolekciju. Pa šķīvjiem un tasēm lido, lēkā vai cienīgi pastaigājas savvaļas dzīvnieki. Viss pilnīgi saskan ar pašas izstādes tematu: pirmatnējā daba.

Franču intelektuālā spēle Cadavre Exquis nav atstājusi vienaldzīgu modes nama Christian Lacroix kreatīvo direktoru Sašu Valkhofu. Rezultātā tapis “augstās modes” galda porcelāna komplekts Love who you want!, kurā ietilpstošie priekšmeti ar apdruku patiesībā ir tīšām nepareizi saliktas puzles. Šis ir jau otrais modes nama un portugāļu fabrikas Vista Alegre kopdarbs.

Vērienīgā Maison & Objet 2016 galvenais rezultāts, manuprāt, ir šāds: vienkāršais un mūžīgais dabas skaistums ir tas, kas gan noteica pašas izstādes raksturu, gan rod izpausmi mūsdienu interjeros.

Maison & Objet

3,4,5 Love who you want! Christian Lacroix. Vista Alegre.