Dace Ozola

Itālijas pilsētā Boloņā notika gadskārtējā keramikas flīžu un ar tām saistīto preču izstāde Cersaie 2016. Šis ideju un to iemiesojuma gadatirgus atkal spoži demonstrēja keramikas apdares materiālu nozares galvenās tendences.

Starptautiskā prestižā izstāde Cersaie – tie ir 852 eksponenti no 43 valstīm (dalībnieku skaits salīdzinājumā ar 2015. gadu pieaudzis par 40 procentiem); keramikas flīzes nāk no 491 kompānijas (tai skaitā 254 pārstāv Itāliju). Jaunā izstādes logotipa autore ir 24 gadus vecā  Silvija Spitaleri. Viņa piedāvā savdabīgu keramikas estētiskās un funkcionālās kvalitātes atspoguļojošas daudzlīmeņu telpas simbolu.

Joprojām aktuāla ir imitācija. Ražotāji imitē koku, metālu, pat audumus. Taču galvenais „prototips” joprojām ir akmens. Īpaši marmors. Ja runājam par izmēriem, tad topā ir lieli un superlieli formāti. Lai gan dizaineru izmantotā krāsu palete ir visnotaļ daudzveidīga,  priekšroka tiek dota pelēkajai krāsai un tās toņiem.

Marmors

Joprojām pie trendiem pieder marmors, turklāt iespaidīgi ir tā izmēri. Ar šī cēlā akmens plāksnēm tiek klātas gan sienas, gan grīdas.

Cersaie

Koks

Ne mazāk populārs joprojām ir koks. Tas kalpo gan kā parkets (Rosa), gan kā ļoti labi apstrādāti dēļi (Tagina), gan tiek izmantots vāji krāsotu  gabalu veidā (Fioranese).

Cersaie

Audumi

Audumi ir tik lieliski imitētāji, ka grūti noticēt, vai tā patiešām ir keramika. Flīžu apdrukas atveido populārus audumu rakstus (piemēram, fabrikas Ceramica Sant’Agostino grīdas un sienu seguma kolekcija Tailorart. Samtu atdarina Marca Corona flīžu paraugi.

Cersaie

Faktūra

Bija ne mazums reljefu faktūru. Piemēram, Atlas Concorde demonstrēja kaut ko līdzīgu maisaudumam. Otru elpu ieguvusi metalizēta faktūra: sadarbībā ar kompāniju Diesel tapušā kolekcija Iris Stage ir nepārprotama tērauda plākšņu stilizācija.

Cersaie

Ģeometrija

Daudzi kolekciju autori aicināja uz flīzēm veidot neiedomājamas ģeometrisku figūru un to fragmentu kompozīcijas, kas izvietotas gan haotiski, gan strikti noteiktā secībā.

Cersaie

Vintāža

Bija arī šķietami daudzu kāju deldētas „dēļu” grīdas (Gayafores) un parkets (Pastorelli). Bija flīzes ar laika gaitā nobružātu zīmējumu un krāsu, ar satumsušu spīdumu (Mainzu).

Cersaie

Tropi 

Dizaineri nav aizmirsuši arī dabu: putnus, puķes, augus, dzīvniekus, kas, kā šķiet, te apmetušies uz ilgu laiku. Dažkārt to  izpildījums ir  pavisam neparasts. Piemēram, fabrikas Settecento  sērijā Inside 21 ir panno japāņu stilā, ko klāj it  kā   akvareļzīmējums. Bet  fabrikas Mainzu kolekcijas  Livorno panno Mural Sonata veidošanā  izmantots virsmas vecināšanas efekts.

Cersaie

Majolika

Tuvajos Austrumos izdomātās ar glazūru un krāsainu zīmējumu, kā arī reljefu virsmu  pārklātās  keramikas flīzes labi iedzīvojušās arī Eiropā. Pēc tradīcijas (islāms aizliedz attēlot cilvēkus un dzīvniekus) flīzes rotā ornamenti vai augi.

Cersaie

Apjoms

Lai sienas vannasistabā vai citā telpā izskatītos apjomīgākas un interesantākas, keramikas flīžu ražotāji savā laikā izstrādāja apjomīgus modeļus,  kuru detaļas un fragmenti izvirzīti ārā no sienas. Pateicoties tam, virsma iegūst dziļumu un vērienīgumu.  Bieži vien reljefs sienām piešķir dinamiku, pārvērš tās par vizuālās mākslas darbiem.

Cersaie

Heksagoni

Flīzes, kas veidotas kā sešstūris (heksagons), savulaik momentāni iemantoja vienkāršības un skaistuma cienītāju atzinību. Šīs „ģeometrijas” atzinējiem, kā vienmēr, ir bagātīga izvēle: liels vai mazs formāts, glancētas vai matētas virsmas, dažādi raksti un faktūras. Sevišķi efektīgi šie daudzstūri izskatās apjomīgā izpildījumā  (Petra Antiqua) un ģeometriskās eklektikas stilā (Marca Corona).

Cersaie