Teksts: Jonas Maļinauskas

Foto: Leons Garbačausks

Ko darīt, ja potenciālie pasūtītāji vairās no arhitektu piedāvātiem drosmīgiem lēmumiem vai nespēj pilnībā novērtēt apdares materiālu estētiku? Atbilde ir vienkārša: to visu parādīt, par paraugu izmantojot savu dzīvesvietu. Tieši tā dara arhitekts Artūrs Čižūns, kopš ir projektējis interjeru savam jaunajam dzīvoklim Viļņas centrā. 

Bearloga

Artūrs Čižūns

Vispirms vajadzēja radikāli pārtaisīt neveiksmīgo plānojumu: guļamistaba atradās blakus ieejai, bet uz viesistabu un virtuvi vajadzēja iet pa tumšu un diezgan garu gaiteni. Lai parādītu iespaidīgo skatu, kas paveras no logiem, Artūrs likvidēja priekšējo istabu, to apvienojot ar viesistabu, bet pustumšo kambari, kurā atradās virtuve, pārvērta par jauno guļamistabu, no virtuves un viesistabas to norobežojot ar bīdāmu šķērssienu. Iesākumā tā bija no matēta stikla, bet izrādījās, ka šis risinājums ir nepraktisks – durvis bija pārāk smagas; turklāt nelielajā guļamtelpā uz rīta pusi bieži vien gaiss kļuva smacīgs. Tāpēc stiklu nomainīja ar tērauda karkasam uzvilktu perforētu metālisku tīklu. Tā oriģinālais grafiskais zīmējums stiprināja Artūra apņēmību visu interjeru veidot “vīrišķīgā” urbānā stilā, kuru pēdējā laikā propagandē, piemēram, slavenais itāļu zīmols Diesel.

Koncepcijas pamatā bija iecere visu dzīvokli piepildīt ar košiem faktūras akcentiem. Viena guļamistabas siena mūrēta no reljefiem klinkera ķieģeļiem.  Bet virtuves siena, kuras speciālais apmetums imitē sarūsējušu tēraudu, saplūst ar griestu plafonu. Uz šī fona ar tumšu finieri klātais galvenais korpusa bloks nevis izceļas, bet šķietami pazūd, priekšplānā izvirzot tikai gaišo virtuves salas taisnstūri. Savukārt viesistabas pretējās sienas gaišais akmens masas pārklājums no grīdas turpinās uz sienas, lai tādējādi iezīmētu TV paneļa zonu; pārējo sienas daļu aizsedz ažūras tumša neslīpēta koka plāksnes.

Uz kontrastiem balstīta kompozīcija rotā arī viesistabas centrālo daļu, kur itāļu firmas Giovannetti masīvais tumšais dīvāns Аnfibio un firmas Moroso košais krēsls (protams, no kolekcijas Diesel) labi sader ar firmas Saba Italia ažūro kafijas galdiņu, kas izgatavots no smalkas tērauda armatūras, un struktūras ziņā līdzīgiem firmas Desalto grāmatplauktiem.

Kontrastu ideja izmantota arī vannasistabā, kur sniegbaltajai keramikai pretstatīta neapmestu betona sienu raupjā faktūra, ko imitē akmens masas flīzes. Dramatisko kontrastu “atšķaida” tādi kulta aksesuāri kā firmas Kartell taburete, kas izskatās pēc rūķīša.

Ar interjera formu saistīta arī jau minētā iecere parādīt iespaidīgo panorāmu, kas paveras no logiem. Šai nolūkā tika pieņemts lēmums atteikties no radiatoriem, apkures funkciju uzliekot grīdā apslēptajiem konvektoriem. Tā kā tieši uz to režģu līnijas gar logiem bija plānots novietot rakstāmgaldu, tika pieņemts burvīgs lēmums galda virsmu balstīt nevis uz grīdas, bet ar trosēm (vienu galu) piekarināt pie griestiem. Darba zonas kompozīcijas gaisīgumu papildina elegantais krēsls Aluminium group chair, kuru 1958. gadā izstrādāja Čārlzs Imss un līdz pat šim ražo firma Vitra.

Lai gan interjers vizuāli izskatās noslogots, tas ir ļoti funkcionāls un apmierina gan mājas saimnieka, gan viņa viesu visas vajadzības.  Kā atzīst Artūrs Čižūns, šis projekts ne tikai kalpo par “uzskates līdzekli” potenciālajiem pasūtītājiem, bet arī palīdzējis autoram paplašināt savu radošo diapazonu.

Bearloga

Bearloga

Bearloga

Bearloga

Bearloga

Bearloga

Bearloga

Bearloga

Bearloga

Bearloga